بورل بر افزایش ذخایر تسلیحاتی اتحادیه اروپا تاکید کرد

بورل بر افزایش ذخایر تسلیحاتی اتحادیه اروپا تاکید کرد
پنج‌شنبه 23 تير 1401 - 03:36

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، کشورهای عضو این اتحادیه باید خرید مشترک تسلیحات نظامی را افزایش دهند تا ذخایر تسلیحاتی که در اختیار اوکراین قرار گرفته‌ جایگزین شود.

العالم - اروپا

به گزارش "اسپوتنیک"، این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا چهارشنبه شب افزود، اتحادیه اروپا به نیروهای مسلح آماده و عملیاتی بیشتری نیاز دارد و این کار مستلزم افزایش هزینه‌های دفاعی از سوی کشورهای عضو این اتحادیه است تا برای مقابله با طیف کاملی از تهدیدها و خطرات کنونی آماده باشد.

بورل با این حال استدلال کرد که اتحادیه اروپا باید بودجه خود را به صورت موثرتر هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: تهیه مشترک توانمندی‌های دفاعی نه تنها به امنیت و دفاع اتحادیه اروپا کمک می‌کند، بلکه این امر برای متحدان ناتو به منظور محافظت از اروپا در برابر تهدیدات روسیه ضروری است.

بورل بر لزوم استفاده بیشتر اتحادیه اروپا از قابلیت‌های دفاعی خود تأکید کرد و از این اتحادیه خواست تا با مشارکت گسترده‌تر در عملیات‌های «مدیریت بحران» در سراسر جهان، به عنوان تأمین‌کننده امنیت ایفای نقش کند.

کشورهای اروپایی روز سه شنبه با ارائه یک میلیارد یورو کمک مالی جدید به اوکراین با هدف کمک به این کشور برای رفع نیازهای فوری مالی موافقت کردند.

شورای اروپا در بیانیه‌ای گفت: همراه با کمک اضطراری ۱.۲ میلیارد یورویی که در اوایل سال‌جاری به اوکراین ارائه شد، کل حمایت مالی کلان اتحادیه اروپا به کی‌یف از زمان آغازجنگ به ۲.۲ میلیارد یورو رسیده است.

بورل پیش از این، با توجه به نشست گروه۲۰ در «بالی» اندونزی، ضمن ابراز تاسف از چرخش دیدگاه‌ها در روایت‌ها از جنگ اوکراین؛ به صراحت اعتراف کرد که درحال حاضر «ما برنده این جنگ نیستیم».

روسیه بارها ارائه مستمر تسلیحات به اوکراین از سوی غرب را محکوم کرده و گفته است که این امر به آتش دامن می‌زند و چشم‌انداز مذاکرات صلح را از مسیر خود خارج می‌کند.

اواخر ماه آوریل، وزارت امورخارجه روسیه یادداشتی اعتراض آمیز را به کشورهای ناتو درباره ارسال تسلیحات به اوکراین ارسال کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز اعلام کرده است که هر محموله سلاح از کشورهای غربی که به اوکراین ارسال شود یک هدف معتبر برای نیروهای مسلح روسیه خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها