یمن: تمدید آتش‌بس بی فایده است

یمن: تمدید آتش‌بس بی فایده است
سه شنبه 28 تير 1401 - 09:15

وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن تمدید یک دوره دیگر از آتش بس بدون اجرای آنچه در دو دوره قبل در نظر گرفته شده بود و گسترش مفاد آن به موضوعات مهم و حیاتی برای مردم یمن و بیمارن را «مسئله ای بیهوده» دانست.

العالم - یمن

عبدالوهاب یحیی الدره، وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن خاطرنشان کرد: به پایان دور دوم آتش بس انسانی در یمن تحت نظارت سازمان ملل نزدیک می‌شویم اما این آتش بس به طور کامل اجرا نشد و درد و رنج شهروندان یمنی را برطرف نکرد.

وی در ادامه افزود، تمدید آتش بس برای یک دوره جدید بدون اجرای بندهای آن در دو دوره گذشته و گسترش بندهای آن که شامل مسائل مهم و حیاتی باشد، برای ملت یمن سودی نخواهد داشت.

الدره همچنین تصریح کرد، ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان از اجرای بندهای آتش بس انسانی به ویژه مهیا کردن زمینه برای انجام پروازهای تجاری به قاهره طفره‌روی می‌کند.

وزیر حمل و نقل در دولت صنعا در ادامه اظهار داشت، تقدیر و تشکر سران آمریکا، عربستان و مصر از یکدیگر به خاطر تسهیل انجام پروازهای تجاری بین صنعا و قاهره، تنها در راستای گمراه کردن افکار عمومی و جامعه بود. از حدود سه ماه پیش تاکنون تنها یک پرواز انجام شده است.

الدره در ادامه خواستار بازگشایی بدون قید و شرط فرودگاه‌ها، بنادر، راه‌ها و گذرگاه‌های زمینی به عنوان یک حق انسانی شد.

وی همچنین از سازمان ملل خواست به توافقنامه استکلهم در خصوص بازسازی بندر الحدیده که توسط متجاوزان تخریب شده است، پایبند باشد و اجازه ورود کشتی‌های حامل کالاها به این بندر را بدهد که از اهمیت اقتصادی برخوردار است.

توافق استکهلم که دسامبر ۲۰۱۸ امضا شد شامل استقرار مجدد نیروهای دو طرف در الحدیده و بندر آن و بنادر الصلیف و رأس عیسی و پایگاه‌های خارج از شهر است. اما این توافق به دلیل اختلافات دو طرف درباره جزئیات آن اجرایی نشده است.

آتش‌ بس یمن از دوم آوریل اجرا شد و دوم ژوئن به مدت دو ماه تمدید شد.

پربیننده ترین خبرها