ارتباط شاه بحرین با امیر قطر ... نظر دستگاه قضا بحرین چیست؟

ارتباط شاه بحرین با امیر قطر ... نظر دستگاه قضا بحرین چیست؟
سه شنبه 28 تير 1401 - 10:43

در میان تمام اتفاقات عجیب اجلاس جده، حضور همزمان حمد بن عیسی آل خلیفه شاه بحرین و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در این اجلاس و گرفتن عکس یادگاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

العالم_ کشکول

اجلاس جده براساس آنچه برگزار کنندگان آن مدعی شدند، نشستی میان کشورها با روابط نزدیک امنیتی، اقتصادی و سیاسی بوده است، از همین منظر حضور همزمان سران بحرین و قطر در چنین اجلاسی قابل تامل است.

بسیار عجیب است که رژیم آل خلیفه که به بهانه جاسوسی برای قطر مخالفان این کشور را سرکوب و برجسته ترین فعالان اجتماعی را با همین اتهام به حبس ابد محکوم کرده است، همزمان حمد بن آل‌خلیفه با امیر قطر دیدار می کند، با او عکس می گیرد و از همه جالبتر در مورد مهمترین مسائل منطقه‌ای بحث می‌کنند!

از جمله مواردی که به خوبی جنبه کینه توزی دستگاه قضا رژیم آل خلیفه را نمایان می سازد، احکام صادره از سوی آنها علیه اپوزیسیون بحرین از جمله شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین است.

یکی از اتهاماتی که به «علی سلمان» نسبت داده شد، جاسوسی برای قطر در پی افشای یک مکالمه بین سلمان و حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر سابق قطر بود که دادستان بحرین ابتدا وی را از این اتهام تبرئه نمود اما نهایتا در دادگاه تجدید نظر به حبس ابد محکوم شد.

نکته حائز اهمیت پیرامون این قضیه این است که شیخ سلمان به خاطر مکالمه با حمد بن جاسم به جاسوسی متهم شد؛ اما پادشاه بحرین خودش به قطر برای مکالمه با شیخ سلمان چراغ سبز نشان داده بود تا راه برون رفتی از بحران سیاسی سال 2011 در بحرین باشد.

حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه سابق قطر، نزدیک به هشت سال پس از حکم ظالمانه دادگاه برای شیخ سلمان این موضوع را در گفت و گو روزنامه کویتی القبس فاش کرد، حمد بن جاسم تأکید کرد که با هماهنگی جفری فلتمن، دستیار وزیر خارجه سابق آمریکا، سعود الفیصل وزیر خارجه سابق عربستان سعودی و خالد آل خلیفه وزیر خارجه سابق بحرین که از ارتباط قبلی حمد بن جاسم با شیخ علی سلمان مطلع شده بود، به بحرین رفته است.

بن جاسم با افشای جزئیاتی از دیدار خود و سعود الفیصل وزیر امور خارجه سابق عربستان با شاه بحرین در منامه گفت هنگام حضورش با سعود الفیصل نزد پادشاه بحرین، از پادشاه مستقیما برای دیدار با شیخ علی سلمان درخواست کرده است.

وی اشاره کرد پادشاه بحرین سعی کرد او را از این دیدار منصرف کند، اما مانع رفتنش هم نشد. بن جاسم از پادشاه اجازه خواست تا جلسه را ترک کند و با شیخ علی سلمان تماس تلفنی برقرار کند و شیخ را از آمدن خود مطلع کند. دقایقی بعد که بن جاسم به جلسه بازگشت، پادشاه بحرین از او خواست که به آن جلسه نرود.

بن جاسم افزود که در آن جلسه تلاش کرد تا پادشاه بحرین را متقاعد کند، اما فایده ای نداشت و پس از آن متوجه شد که نیروهای سعودی تصمیم گرفته اند به بحرین بیایند و این موضوع (بین پادشاه بحرین و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی) طی صحبتی خارج از جلسه، مورد بحث قرار گرفته است!

با توجه به این که احکام صادره از سوی دستگاه قضا بحرین احکامی سیاسی است، جای این پرسش است که حکم ارتباط شاه کشورشان با تمیم بن حمد امیر قطر چیست؟ آیا جاسوسی برای قطر به حساب نمی‌آید؟

همچنین این پرسش مطرح می شود که حکم دستگاه قضا بحرین درباره ارتباط حمد بن خلیفه پادشاه بحرین با رژیم اشغالگر صهیونیستی چیست؟

پربیننده ترین خبرها