انتقاد صنعاء از ناتوانی سازمان ملل در حل بحران یمن

انتقاد صنعاء از ناتوانی سازمان ملل در حل بحران یمن
چهارشنبه 29 تير 1401 - 00:34

رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن گفت که ائتلاف سعودی، آتش‌بس را به صورت کامل اجرا نمی‌کند و از مسئله بازگشایی مسیرها، استفاده تبلیغاتی می‌کند.

العالم - یمن

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن شامگاه سه‌شنبه تأکید کرد که آتش‌بس در این کشور به صورت کامل اجرا نمی‌شود.

عبدالسلام با بیان اینکه عملیاتهای گسترده نظامی در پی آتش‌بس متوقف شده، ولی پروازهای جاسوسی و حملات هوایی همچنان ادامه دارد، تصریح کرد، این حملات نقض آتش‌بس است و ائتلاف متجاوز سعودی، از وارد کردن سوخت به صنعاء جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف سعودی از مسئله بازگشایی مسیرها، استفاده تلیغاتی می‌کند، به شبکه خبری المسیره گفت: طرحهایی برای بازگشایی سه مسیر در تعز مطرح کردیم، ولی طرف مقابل کارشکنی می‌کند. به آنان گفتیم که آتش‌بس فراگیر و دائم در تعز برقرار شود، ولی مخالفت کردند.

این مسئول یمنی با تأکید بر اینکه یمن از آغاز خواستار جدا کردن مسائل انسانی و توقف جنگ است، عنوان کرد: قبل از ماه رمضان، به کشورهای ائتلاف، آتش‌بسی را پیشنهاد کردیم تا از نظر سیاسی بر سر ان گفت‌وگو کنیم، ولی آنان مخالفت کردند.

عبدالسلام با بیان اینکه صنعاء هیچ مشکلی با صلح و آتش‌بس ندارد، ادامه داد: سازمان ملل قادر نیست راه حلی پیدا کند. طرف مقابل قصد دارد ملت یمن را خفه کند، ولی ما نمی‌توانیم ادامه محاصره را بپذیریم.

وی در پایان تأکید کرد: نباید مسائل انسانی را در آتش‌بس بررسی کرد؛ زیرا آتش‌بس برای بررسی مسائل نظامی است، ولی ما منافع ملت خود را ترجیح می‌دهیم. یک دیدگاه در طرف مقابل وجود ندارد. عربستان و امارات به فکر اسرای خود هستند و گروههای مأرب و تعز نیز همچنین.

«هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل به یمن اواسط تیر ماه جاری خبر داد که طرفین یمنی طی نشست در امان بر تشکیل یک اتاق هماهنگی مشترک در زمانی مناسب، برای آرام‌سازی فضا و مهار هرگونه تشدید احتمالی تنش و درگیری‌های نظامی برای تضمین آتش‌بس انسانی در یمن توافق کردند.

فرستاده سازمان ملل به یمن، همچنین اعلام کرد: موفقیت این آتش‌بس در نهایت متکی به اعتمادسازی است و اکنون فرصتی برای تقویت پایبندی به آتش بس در ایام عید وجود دارد. سازمان ملل امیدوار است با استحکام آتش بس، روند متزلزل صلح را احیا کند تا به یک راه حل سیاسی جامع برای درگیری طولانی در یمن دست یابد.

آتش‌بس یمن که به امید پایان درگیری‌ها و پایان محاصره هفت ساله در ۱۳ فروردین‌ماه گذشته آغاز شد، در سایه نقض‌های مکرر از سوی ائتلاف متجاوز، بار دیگر در ۱۲ خرداد به مدت دو ماه تمدید شد. همزمان دو دور مذاکرات در اردن نیز میان دولت صنعاء و دولت وابسته به ریاض به منظور بررسی مفاد آتش بس و بازگشایی مسیر شهر تعز صورت گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها