واکنش آمریکا به حمله ترکیه به دهوک عراق/ پاسخ پهپادی یک گروه عراقی به حمله ترکیه

واکنش آمریکا به حمله ترکیه به دهوک عراق/ پاسخ پهپادی یک گروه عراقی به حمله ترکیه
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 07:45

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به گلوله باران روز چهارشنبه ترکیه به دهوک واقع در شمال عراق، در واکنش نشان داد.

العالم ـ آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی تاکید کرد هر اقدام نظامی در عراق باید به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.

این مقام آمریکایی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این گلوله باران، بر اهمیت تضمین حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد.

بنابر این گزارش، حمله توپخانه ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم ۱۱ زن و کودک شده است و همه کشته شدگان نیز عرب عراقی (از جنوب و مرکز عراق و عمدتا بغداد) و گردشگر هستند.

یکی از شاهدان صحنه حملات به رسانه های عراقی گفت که این حملات ترکیه ۱۵ دقیقه بعد از آن آغاز شد که ۲۰ اتوبوس از گردشگران وارد روستای په رخ ناحیه زاخو در استان دهوک شدند.

وی به خبرگزاری العراقیه گفته است که دست یکی از دوستانش در این حمله قطع شد و پیرمردی با دخترانش را دیده است که همگی در این حمله جان باختند.

اعتراض ها و موج محکومیت ها علیه ترکیه در عراق در حال افزایش است. تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند.

شهروندان خشمگین عراقی نیز با حمله به دفتر صدور روادید ترکیه در نجف، آن را تعطیل کردند و پرچم ترکیه را پایین کشیدند و در منطقه ای دیگر از نجف نیز پرچم آن کشور را آتش زدند، معترضان در بغداد نیز مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی در محکومیت حملات نظامی به شمال عراق و حضور اشغالگرانه در خاک این کشور سر دادند.

همچنین مراکز صدور روادید ترکیه در شهرهای بصره و ناصریه عراق نیز به دست مردم خشمگین تعطیل و ویدیوهای آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

وزارت امورخارجه ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه ای حمله به دهوک عراق را یک اقدام تروریستی دانست و آن را به پ. ک. ک نسبت داد.

حمله پهپادی به نظامیان ترکیه در دهوک عراق

یک گروه عراقی اعلام کرد که در واکنش به حمله توپخانه‌ای چهارشنبه شب ارتش ترکیه به شمال عراق در منطقه دهوک در کردستان این کشور، که تاکنون به کشته شدن ستکم ۱۱ زن و کودک شده است، مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک با انبوهی از پهپادهای انتحاری هدف قرار گرفته شد.

رسانه‌های عراقی شامگاه چهارشنبه از حمله پهپادی به مکان‌های استقرار نظامیان ترکیه در استان دهوک واقع در شمال عراق خبر دادند.

گروه عراقی موسوم به «اصحاب کهف» اعلام کرد که مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک و پایگاه بامرنی در منطقه العمادیه را هدف قرار داده‌اند.

این گروه با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسئولیت این حمله، گفت: «انبوهی از پهپادهای بال ثابت بمب‌گذاری شده را برای هدف قرار دادن مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک در نزدیکی پایگاه بامرنی در منطقه العمادیه پرتاب کردیم».

پربیننده ترین خبرها