دبیرکل سازمان ملل به ترکیه می‌رود

دبیرکل سازمان ملل به ترکیه می‌رود
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 22:50

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل عصر امروز پنجشنبه به وقت محلی به استانبول ترکیه برای فراهم شدن زمینه دسترسی جهان به مواد غذایی و کود شیمیایی اوکراین و روسیه، سفر خواهد کرد.

العالم ـ ترکیه

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: این سفر بخشی از تلاش های دبیرکل برای تضمین دسترسی کامل جهانی به محصولات غذایی و کود شیمیایی اوکراین و روسیه است.

معاون سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: ما در تلاشیم به توافقی دست یابیم که شرایط را برای ارسال محصولات غذایی اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی فراهم کند.

وی با بیان اینکه وضعیت هنوز قطعی نیست، درباره اینکه چه زمانی توافق مورد نظر امضا خواهد شد، مطلبی اعلام نکرد.

معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در عین حال تاکید کرد: ما در حال پیشرفت هستیم.

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی تی‌ارتی از امضای سند نهایی کریدور صادرات غلات از اوکراین خبر داد.

وی گفت: در هفته جاری سند نهایی توافق بین کشورهای طرف قرارداد امضا می‌شود و امیدواریم در چند روز آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شود.

هفته گذشته در استانبول توافقی بین هیات های نظامی از کشورهای روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای تهیه یک سند مکتوب نهایی حاصل شد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: روند حمل و نقل غلات از یک مرکز هماهنگی در شهر استانبول مدیریت خواهد شد که نمایندگانی از روسیه، اوکراین و سازمان ملل بر آن نظارت می‌کنند.

اردوغان پس از بازگشت از تهران به خبرنگاران گفت: ما به تلاش‌های خود برای تکمیل این فرآیند که برای امنیت غذایی جهانی حیاتی است، ادامه می‌دهیم.

ترکیه در روزهای گذشته با برگزاری نشستی مشترک بین کشورهای اوکراین، روسیه و هیئتی از سازمان ملل سعی در تسهیل و رفع موانع صادرات غلات اوکراین کرده است.

اردوغان افزود: ما مدت‌هاست که فعالانه روی موضوع صادرات غلات از اوکراین از طریق دریای سیاه کار می‌کنیم و چندین بار با روسای جمهور روسیه و اوکراین درباره این موضوع بحث و تبادل نظر شده است.

دبیرکل سازمان ملل ۲۸ تیرماه در برنامه مقابله با بحران غذایی در جهان موسوم به " زمان اقدام جمعی فرارسیده است؛ سیاست هماهنگی پاسخ به بحران جهانی غذا" گفت: جهان ما با تعداد زیادی از چالش ها از جمله تغییرات اقلیمی، کرونا، جنگ ها و افزایش تورم مواجه است.

وی افزود: از سوی دیگر قیمت مواد غذایی، انرژی و کود به شدت افزایش یافته و جنگ در اوکراین این قیمت ها را تشدید کرده است.

گوترش ادامه داد: در دو سال گذشته تعداد افرادی که به شدت در ناامنی غذایی قرار دارند دو برابر شده است. امسال با خطر واقعی قحطی های متعدد روبرو هستیم و سال آینده اوضاع می تواند بدتر شود. باید با یکدیگر برای اتخاذ سیاستی جسورانه و هماهنگ عمل کنیم.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: این به معنای ادغام مجدد تولید مواد غذایی اوکراین و غذا و کود روسیه در بازارهای جهانی و باز نگه داشتن تجارت جهانی است.

پربیننده ترین خبرها