ورود شویگو به ترکیه برای امضای توافق صادرات غلات اوکراین

ورود شویگو به ترکیه برای امضای توافق صادرات غلات اوکراین
جمعه 31 تير 1401 - 15:15

وزیر دفاع روسیه برای امضای توافقنامه‌ای چهارجانبه برای صادرات غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین به شهر استانبول در ترکیه سفر کرده است.

العالم - اروپا

رسانه‌های روسی و ترکیه‌ای امروز (جمعه) از سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به استانبول خبر دادند.

روزنامه ترکیه‌ای «هابرترک» گزارش داد شویگو وارد استانبول شده و در ساعت ۱۸:۰۰ (به وقت ایران)، قرار است توافقنامه‌ای بین روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل در مورد صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه امضا شود.

به نوشته روزنامه روسی «کامرسانت» به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای، «الکساندر کوباکوف» وزیر امور زیرساختی اوکراین نیز به استانبول سفر کرده است.

طبق گزارش‌ها، مراسم امضای این قرارداد در کاخ «دولما باغچه» برگزار می‌شود. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

شبکه «تی‌آرتی» خبر داد که «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در امضای این سند مشارکت می‌کند.

بر این اساس، سندی که قرار است توسط چهار طرف مذکور امضا شود، تعهدات هر یک از آنها را در مورد عبور کشتی‌های باربری از دریای سیاه به آب‌های بین‌المللی معین می‌کند.

به نوشته کامرسانت، گروه نظارتی سازمان ملل، تردد کشتی‌ها را در گذرگاه‌های امن کنترل خواهد کرد و مرکز هماهنگی چهارجانبه در استانبول نیز به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

همچنین نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل باید تصمیم بگیرند که چه کسی کشتی‌ها را بازرسی می‌کند تا از نبود سلاح‌های ارسالی برای اوکراین در آنها اطمینان حاصل شود. اوکراین نمی‌خواهد کشتی‌های روسی وارد آب‌های سرزمینی این کشور شوند، بنابراین انتظار می‌رود ترکیه این بازرسی را انجام دهد.

پیش از این، گوترش توافق مسکو و کی‌یف برای صادرات غلات از بنادر اوکراین را به نفع تمام جهان و گامی مهم به سوی توافق جامع دو کشور توصیف کرده بود.

به گزارش فارس، روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها