آمریکا: موشک با برد بیش از 300 کیلومتر به اوکراین نمی‌دهیم

آمریکا: موشک با برد بیش از 300 کیلومتر به اوکراین نمی‌دهیم
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 00:33

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده از بیم وقوع جنگ جهانی سوم تجیهزات نظامی خاص به اوکراین ارسال نمی‌کند.

العالم-آمریکا

مشاور امنیت ملی کاخ سفید شبانگاه شنبه به وقت تهران اعلام کرد که بنابر نظر «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، آمریکا تجهیزات نظامی خاص به اوکراین ارسال نمی‌کند.

به گزارش وبگاه «یاهو نیوز» «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «در میان این سلاح‌ها موشک‌های دوربرد " آتامکس" هستند که ۳۰۰ کیلومتر برد دارند.»

سالیوان اظهار داشت: «در حالی که هدف کلیدی ایالات متحده انجام هرکاری برای حمایت و حفاظت از اوکراین است، اما هدف مهم دیگر این است که اطمینان حاصل شود در شرایطی قرار نخواهیم گرفت که به جنگ جهانی سوم نزدیک ‌شویم.»

وی افزود که بایدن همزمان با انتقال موشک‌های نقطه زن «هیمارس» به اوکراین موافقت کرد.

وی خاطر نشان کرد که ایالات متحده همچنین پهپادهای مختلفی را که به طور موثر توسط ارتش اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کی‌یف ارسال می‌کند.

پیش از این، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفته بود که تامین تسلیحات به اوکراین به وضعیت در میدان جنگ بستگی دارد. وی تصریح کرد که اکنون آمریکا موشک‌های همیارس با برد ۸۰ کیلومتر به اوکراین می‌دهد.

بایدن چندی قبل گفته بود که ایالات متحده سامانه‌های موشکی را به اوکراین ارسال نخواهد کرد که بتواند به خاک کشور روسیه برسد. بعداً، وزارت امور خارجه ایالات متحده تصریح کرد که واشنگتن موشک‌های دوربرد برای استفاده در خارج از میدان نبرد در اوکراین تامین نمی‌کند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه با قدردانی از رئیس‌جمهور ایالات متحده برای ارائه جدیدترین بسته کمک دفاعی به اوکراین گفت که تسلیحات قدرتمند، زندگی نظامیان اوکراینی را نجات می‌دهد و آزادسازی این کشور اروپایی را تسریع می‌بخشد.

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شد که پیش از این رسانه‌های اوکراینی گزارش کردند که در ۲۲ جولای (جمعه ۳۱ تیر)، دولت بایدن یک بسته کمک دفاعی جدید به اوکراین به ارزش بیش از ۱۷۵ میلیون دلار را اعلام کرده است که شامل تسلیحات و آموزش به نیروهای اوکراینی می‌شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند گذشته) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و از آن زمان کشورهای غربی با تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه و عرضه انواع تسلیحات به کی‌یف به آتش درگیری‌های اوکراین دامن زدند.

مقام‌های روسیه از همان آغاز عملیات تصریح کردند که به هیچ عنوان زیرساخت غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند و تنها به دنبال هدف گرفتن زیرساخت‌های نظامی اوکراین هستند و قصد اشغال شهرهای اوکراین را ندارند و تنها به دنبال نازی‌زدایی و خلع سلاح اوکراین هستند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها