آغاز سفر دوره‌ای لاوروف به آفریقا/ مسکو در قاره سیاه بدنبال چیست؟

آغاز سفر دوره‌ای لاوروف به آفریقا/ مسکو در قاره سیاه بدنبال چیست؟
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 13:02

وزیر امور خارجه روسیه دیشب در اولین سفر تور پنج روزه خود به آفریقا پس از عملیات نظامی ویژه کشورش در اوکراین، وارد قاهره پایتخت مصر شد.

العالم_اروپا

سفارت روسیه در مصر در حساب توئیتری خود نوشت که لاوروف در چارچوب تور پنج روزه خود که شامل اتیوپی، اوگاندا و کنگو نیز می‌شود، در یک سفر رسمی وارد قاهره شده است.

لاوروف دو روز پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام سفرش به چند کشور آفریقایی گفت که این سفر بر روی آمادگی خوب نشست سران آفریقایی- روسی متمرکز است و مکان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

لاوروف پیشتر اعلام کرده بود که نشست بعدی روسیه و آفریقا در سال 2022 در یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته که همکاری با کشورهای آفریقایی راهبردی و بلندمدت است و توسعه روابط با کشورهای آفریقایی و سازمان‌های منطقه‌ای قاره آفریقا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است.

وزیر امور خارجه روسیه قرار است در جریان سفر خود به قاهره در شورای اتحادیه عرب که در سطح نمایندگان برگزار می‌شود، سخنرانی کند و بر اساس آنچه اتحادیه عرب اعلام کرده است، لاوروف با احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه و نمایندگان 22 کشور عضو دیدار خواهد کرد.

سفر لاوروف به قاهره یک هفته پس از اولین سفر منطقه‌ای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در فلسطین اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی و حضور او در نشست سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس علاوه بر مصر، اردن و عراق صورت گرفته است.

حسین هریدی معاون وزیر امور خارجه اسبق مصر و کارشناس روابط بین‌الملل، در توضیح سفر لاوروف گفت که قاهره یکی از ایستگاه‌های مهم سفر وزیر خارجه روسیه به آفریقا با توجه به مواضع درهم تنیده بین‌المللی کنونی است.

معاون وزیر امور خارجه اسبق مصر در اظهارات اختصاصی به «اسکای نیوز» گفت: سفر لاوروف به قاهره در چارچوب روابط راهبردی مصر و روسیه از یک سو و از سوی دیگر موضع هوشیارانه مصر در قبال جنگ روسیه و اوکراین و عدم جانبداری از هیچ از طرفین است.

هریدی با بیان اینکه این سفر به سیاست خارجی روسیه در آفریقا مرتبط است، افزود: لاوروف تلاش می‌کند در این سفر دیدگاه کشورش نسبت به فعالیت گروه واگنر در شرق آفریقا را روشن کند.

وی به لزوم بررسی زمان این سفر به ویژه اینکه این اولین سفر از 24 فوریه، تاریخ آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است، اشاره کرد و گفت که هدف آن تقویت هماهنگی بین مسکو و کشورهای آفریقایی است.

معاون وزیر امور خارجه اسبق مصر تأکید کرد که سفر لاوروف فرصتی برای تبادل نظر در مورد مسیرهای آینده این جنگ و آنچه مصر و کشورهای عربی می توانند برای کمک به آغاز روند مذاکره بین روسیه و اوکراین انجام دهند، خواهد بود.

هریدی تأکید کرد که کشورهای عربی مواضع متعادلی در قبال جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ کرده و از هیچ طرفی جانبداری نکردند.

وی در خصوص ارتباط این سفر با سفر بایدن به جده گفت: روسیه در منطقه حضور دارد و کشورهای عربی و آفریقایی با مسکو روابط دارند و مایل به تقویت این روابط هستند، اما با وجود این، کشورهای منطقه اعلام کردند که در هیچ یک از دو طرف جنگ جانبداری نخواهند کرد، بلکه کشورهای عربی به آتش بس و توافق صلح بین روسیه و اوکراین دعوت می‌کنند و من تصور می‌کنم برای انجام این سفر قبل از نشست جده توافق شده است.

دیپلمات سابق مصری در مورد همکاری مصر و روسیه گفت: روند روابط دوجانبه مصر و روسیه کاملاً مستقل از آنچه در مورد جنگ در اوکراین اتفاق می‌افتد، است و پروژه‌های مشترک بین دو کشور از جمله کار در نیروگاه الضبعه طبق برنامه زمان‌بندی خود پیش می‌روند، بدون اینکه تحت تأثیر جنگ قرار بگیرند و مصر برای شروع ساخت اولین واحدهای نیروگاه هسته‌ای خود در الضبعه به عنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای در نوع خود در مصر که توسط شرکت روس اتم اجرا شد، چراغ سبز نشان داد.

تئودور مورفی مدیر بخش آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا گفت که روسیه با ارائه کمک‌های امنیتی با شرط و شروط کمتر از غرب و پوشش سیاسی فراتر از انتقادات غرب از کشورهای آفریقایی، فرصت‌هایی برای بازگرداندن نفوذ خود در آفریقا پیدا کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها