اعلام تشکیل ائتلاف سیاسی جدید در سودان

اعلام تشکیل ائتلاف سیاسی جدید در سودان
يکشنبه 2 مرداد 1401 - 23:06

نیروهای سودانی امروز یکشنبه در خارطوم ائتلاف سیاسی جدیدی برای ایجاد «تغییر ریشه ای» در کشور از طریق براندازی حکومت نظامی فعلی و برپایی یک حکومت مدنی به منظور محقق ساختن خواسته ها و مطالبات انقلاب سودان تاسیس کردند.

العالم - آفریقا

ائتلاف سیاسی جدید ۱۲ تشکل سیاسی را در بر می گیرد که از بارزترین آنها می توان به اتحادیه مشاغل سودان، کانون زنان سودان اشاره کرد.

«محمد مختار الخطیب» دبیر سیاسی یکی از احزاب سودان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ائتلاف «تغییر ریشه ای» بر پایه دموکراسی فراگیر سیاسی و اجتماعی استوار است که برای تحقق استقلال اقتصادی و ایجاد یک تغییر اجتماعی واقعی و حفظ حقوق و آزادی ها می کوشد.

الخطیب از تمام نیروهای اجتماعی خواست تا به این ائتلاف جدید بپیوندند تا با همکاری با یکدیگر کودتاچیان و متحدانشان را براندازند و دولتی مدنی بر پایه دموکراسی و عدالت و صلح تاسیس کنند.

«الفاتح حسین» نماینده اتحادیه مشاغل سودان نیز در نشست مطبوعاتی گفت: ارتباط و تماس با دو جنبش «آزادی سودان» به ریاست عبدالواحد نور و «جنبش مردمی» به ریاست عبدالعزیز الحلو به منظور پیوستن به ائتلاف «تغییر ریشه ای» ادامه دارد.

وی تاکید کرد که این ائتلاف برای نهادینه کردن دموکراسی و تحقق صلح فراگیر و مشارکت تمام مردم در فرایند تصمیم گیری در کشور تلاش می کند.

ائتلاف جدید همچنین بازسازی نیروهای مسلح به صورت حرفه‌ای و توسعه یافته را پیشنهاد کرد به گونه ای که به وظایف خود به نحو حرفه‌ای عمل کنند و تحت فرمان دولت غیرنظامی فعالیت کنند، ملی‌گرایی خود را حفظ کنند، و مشارکت آنها در سیاست جرم انگاشته شود. ائتلاف جدید همچنین پیشنهاد داد تا شبه نظامیان مسلح و نیروهای واکنش سریع منحل گردند. سازمان امنیت داخلی وابسته به وزارت کشور تاسیس گردد. دستگاه امنیت و اطلاعات فعلی به صورت کامل منحل شود و کمیته های تخصصی موقتا وظایف این دستگاه را به عهده بگیرند تا پس از آن به دستگاه جدیدی وابسته به نخست وزیر واگذار کنند.

پربیننده ترین خبرها