"محمد شياع السوداني" نامزد نخست وزیری عراق را بشناسید

دوشنبه 3 مرداد 1401 - 20:28

محمد شیاع نامزد نخست وزیری عراق از طرف چارچوب هماهنگی معتقد است که فرزندان عراق باید با عزت و کرامت زندگی کنند و عراق به کشوری قوی و امن تبدیل شود. 

العالم _ عراق

محمد شياع السوداني نامزد چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری عراق متولد 1970 در شهر الحریه در بغداد است. او دارای پنج فرزند است و از دانشگاه بغداد لیسانس علوم کشاورزی دارد.

محمد شیاع معتقد است که فرزندان عراق باید با عزت و کرامت زندگی کنند و عراق به کشوری قوی، امن و سرشار از توان انسانی و درآمد اقتصادی تبدیل شود.

او رسالت خود را مبارزه با فقر و فساد و تلاش برای رونق اقتصادی و ریشه کن کردن بیکاری اعلام کرده است.

محمد شیاع در خانواده ای از طبقه متوسط به دنیا آمد.

شیاع، پدر محمد که به پایبندی به آموزه های دینی و اخلاقی و علاقه به کارهای خیر مشهور بود، سال 1974 به صف حزب اسلامی الدعوه پیوست و در سال 1980 پس از بازگشت از فرانسه که برای درمان رفته بود، بازداشت شد.

شیاع که نقش مهمی در تربیت دینی محمد و علاقه او به حفظ قرآن داشت، هنگامی که محمد 10 ساله بود، به زمره شهدای حزب الدعوه پیوست و این در حالی بود که پنج نفر از اعضای خانواده شیاع نیز در زمره شهدا بودند.

محمد در قیام شعبانیه در تاریخ 1991/03/01 برای رهایی از نظام دیکتاتوری و سرنگونی نظام ستمگر بعثی شرکت کرد و به سبب سختگیری های امنیتی پس از قیام شعبانیه، سه سال در بغداد سکونت کرد تا زمانی که از دانشکده فارغ التحصیل شد.

محمد شیاع شش سال در اداره کشاورزی میسان خدمت کرد و در این مدت مسئولیت های مختلفی را بر عهده گرفت از جمله ریاست شعبه کشاورزی کمیت. او همچنین مهندس ناظر برنامه ملی پژوهش های سازمان فائو وابسته به سازمان ملل بود.

محمد شیاع سپس ده ها مسئولیت مختلف را در شهر العماره و و استان میسان برعهده گرفت. او سال 2010 وزیر حقوق بشر، سال 2013 وزیر کشاورزی و سال 2014 سرپرست وزارت مهاجرت و مهاجران بود.

محمد شیاع سال 2014 برای نخستین بار در ضمن فهرست دولت قانون از طرف حزب الدعوه در انتخابات پارلمان شرکت کرد و کرسی نمایندگی از شهر بغداد را به دست آورد و از نظر تعداد آرا نفر چهارم شد.

مسئولیت چندین وزارت خانه و سازمان دیگر نیز در سابقه فعالیت محمد شیاع به چشم می خورد.

او همچنین سال 2019 به مدت سه سال به عنوان عضو شورای اداری سازمان بین المللی کار انتخاب شد.

پربیننده ترین خبرها