در حاشیه نشست تاشکند برگزار شد؛

دیدار «امیر خان متقی» و نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان

دیدار «امیر خان متقی» و نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان
سه شنبه 4 مرداد 1401 - 22:45

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان با نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در حاشیه نشست تاشکند در پایتخت ازبکستان دیدار کرد.

العالم - اسیا

امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان و هیئت همراه در حاشیه کنفرانس بین المللی تاشکند با ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، طرفین در این دیدار درباره اهمیت کنفرانس تاشکند، مسائل مهم تجاری، ترانزیتی و دارایی‌ های بلوکه شده افغانستان بحث و رایزنی کردند.

کنفرانس بین‌المللی «امنیت و رشد اقتصادی افغانستان» در تاشکند، پایتخت ازبکستان به میزبانی ولادیمیر ناروف سرپرست وزارت امور خارجه این کشور و با حضور هیات طالبان و نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، انگلیس، ایران، ایتالیا، اسپانیا، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، تاجیکستان، چین، نروژ، پاکستان، روسیه، آمریکا، ژاپن، ترکیه در امور افغانستان و نمایندگان سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری اقتصادی و نهادهای مالی بین المللی آغاز به کار کرد.

شهر تاشکند پایتخت کشورش ازبکستان امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه میزبان نشست بین‌ المللی در خصوص وضعیت اقتصادی، امنیتی و بازسازی افغانستان است و در این نشست نمایندگان چند کشور و نهادهای بین‌ المللی شرکت کرده اند.

بر اساس اعلام این رسانه، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان نیز به نمایندگی از کشور در این نشست حضور دارد.

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان در نشست امروز در شهر تاشکند در سخنانی اعلام کرد: آمریکا باید منابع مالی افغانستان را بدون هیچ قید و شرطی آزاد کند. آمریکا فعالیت‌ هایی را مسدود کرده که ضرر آن فقط و فقط به مردم عادی افغانستان می‌ رسد. ما هیچ کارمندی را به دلیل اختلاف سیاسی برکنار نکردیم. با توجه به محدودیت‌ ها و امکانات توانستیم در بخش‌ های آموزش، تجارت و بهداشت به مردم خدماتی ارائه دهیم و در حال حاضر دانشگاه و هزاران مدرسه باز بوده و ۱۰ میلیون دانش آموز در حال تحصیل در افغانستان هستند. پس از چندین دهه جنگ، افغانستان اکنون مرکز صلح، ثبات و همکاری اقتصادی است. ثبات افغانستان نه تنها در ثبات امنیتی منطقه بلکه برای ثبات سیاسی منطقه نیز مهم بوده و ما به دنبال تبدیل افغانستان به گذرگاه آسیا هستیم. به هیچ گروهی از جمله القاعده اجازه داده نمی‌ شود تا کشورهای دیگر را از خاک افغانستان تهدید کند. نظامیان ما تمامی برهم زنندگان امنیت از جمله داعش را متوقف کرده‌ اند. همچنین بر اساس توافقنامه دوحه، خاک افغانستان علیه هیچ احدی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. امنیت کنونی حاصل تلاش نظامیان ما است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها