تأکید سوریه بر راه‌حل سیاسی مبتنی بر حفظ وحدت و حاکمیت

تأکید سوریه بر راه‌حل سیاسی مبتنی بر حفظ وحدت و حاکمیت
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 10:39

گفته می‌شود صحنه انفجارها در مناطق تحت سیطره نیروهای ترکیه و گروه‌های همپیمان آن بار دیگر در حال تکرار شدن است که آخرین مورد آن، انفجار صبح سه‌شنبه در روستای "جطل" در حومه منطقه جرابلس است که تحت اشغال این عناصر قرار دارد.

العالم- درگوشی

این انفجار که خسارات زیادی به منازل مسکونی زده، چند روز بعد از هفتمین نشست روسای کشورهای ناظر بر مذاکرات صلح سوریه- آستانه- به وقوع پیوست. این نشست که در تهران برگزار شد، تلاش داشت تحولات در سوریه را از نظامی‌گری و درگیری‌های مسلحنه دور سازد و در روند حل و فصل سیاسی قرار دهد.

ایجاد بحران و فعال‌سازی آن، به طور یکسان توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت ارتش آمریکا و گروه‌های مورد حمایت ارتش ترکیه انجام می‌شود. طبق اعلام منابع محلی، خودروهایی که در انفجار روز گذشته به‌کار برده شد متعلق به یکی از گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا بود.

نشست سه‌جانبه تهران که هفته گذشته با حضور روسیه و ترکیه در تهران برگزار شد، بر پاکسازی اراضی سوریه از وجود گروه‌های تروریستی تأکید کرد. لذا بعید نیست که تنش نظامی که اخیرا در این منطقه از سوریه شاهد هستیم توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن- قسد- انجام شده است.

از سوی دیگر، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران طی دیداری که با همتای سوری خود، فیصل المقداد در تهران داشت، اعلام کرد: با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد تا کمک کند مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی مسائل مورد حل و فصل قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم که این توصیه‌ها از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفته است، مورد توجه مقامات کشور ترکیه قرار بگیرد.

انتظارات حکومت سوریه نیز از زبان المقداد در تهران مورد تأکید دوباره قرار گرفت و او اعلام کرد هرگونه تجاوز ترکیه به اراضی سوریه و ایجاد منطقه امن باعث متزلزل شدن ثبات و امنیت سرتاسر منطقه می‌شود و سوریه مداخله ترکیه در امور داخلی خود را رد می‌کند و تمام نیروهای بیگانه که در سوریه حضوری غیرقانونی دارند باید این کشور را ترک کنند به عبارتی دیگر، سوریه بر وحدت، حاکمیت و استقلال خود تأکید دارد.

از سوی دیگر، در حالی‌که نیروهای اشغالگر آمریکایی با همراهی گروه جدایی‌طلب قسد بر چپاول ثروت سوریه ادامه می‌دهد، سوریه بارها خواستار خروج آمریکایی‌ها از این کشور شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها