بوریس جانسون دبیرکل احتمالی ناتو

بوریس جانسون دبیرکل احتمالی ناتو
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 15:08

نشریه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد بوریس جانسون نخست وزیر درحال کناره گیری انگلیس؛ دبیرکل ناتو خواهد شد.

العالم ـ اروپا

تارنمای خبری دیلی تلگراف دراین باره نوشت: اوکراین و نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس از ایده احتمالی نامزدی بوریس جانسون برای احراز سمت دبیرکلی ناتو حمایت می کنند.

این نشریه انگلیسی افزود: درحالی بوریس جانسون از سوی مقام های ارشد حزب محافظه کار برای احراز مقام دبیرکلی ناتو مورد حمایت قرار گرفته است، که برخی معتقدند، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با این امر مخالفت کرده و نامزدی جانسون را برای احراز این سمت وتو خواهد کرد.

دیلی تلگراف بر این باور است که بوریس جانسون بعید است پس از کنار رفتن از مقام نخست وزیری انگلیس، بدون سمت و یک موقعیت بالایی بماند، به ویژه بخاطر حمایت قوی که از خود درباره اوکراین نشان داده است.

به نوشته این نشریه، نامزدی جانسون برای احراز سمت دبیرکلی پیمان آتلانتیک شمالی از سوی برخی از اعضای کمیته دفاعی همچون «ریچارد دراکس» و «مارک فرانسوا» و همچنین «دیوید جونز» وزیر سابق برگزیت مورد حمایت قرار گرفته است اما «ریچارد دانات» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش انگلیس (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ میلادی) معتقد است جانسون به خاطر رسوایی هایی که منجر به استعفای وی گردید، اعتبار سیاسی خود را از دست داده و به نظر وی جانسون به علت نقصان شخصیت، در اندازه دبیرکلی ناتو نیست.

واکنش احتمالی مکرون به نامزدی جانسون

منبع خبری این نشریه انگلیسی در وزارت دفاع انگلیس نسبت به انتصاب احتمالی جانسون به عنوان دبیرکل این ائتلاف نظامی ابراز تردید کرد و گفت که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه می تواند چنین انتصابی را وتو کند.

این مقام وزارت دفاع انگلیس بدون افشای نامش به تلگراف گفت: حقیقت این است که نمایندگان ناتو باتصمیم یکپارچه منصوب می شوند و هرکشوری قادر است تا این داوطلبی را وتو کند، آیا تصور می کنید امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون را برای احراز پست دبیر کلی ناتو معرفی می کند، این یک چالش برای طرف انگلیس است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل فعلی ناتو است، در سال ۲۰۱۴ برای مدت ۵ سال به این سمت منصوب شد و در سال ۲۰۱۹ نیز ماموریت وی در این سمت تا اکتبر ۲۰۲۲ تمدید شد، در ۲۴ مارس و در پی وقوع جنگ روسیه علیه اوکراین، کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفتند که استولتنبرگ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ در این سمت باقی بماند.

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون ۱۶ تیر ماه پس از استعفای ۵۷ نفر از اعضای کابینه به صورت رسمی از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد تا روند انتخاب جانشین او آغاز شود، اما وی با این حال در سخنرانی مقابل دفتر نخست وزیری نه از عملکرد خود عذرخواهی کرد و نه اسمی از استعفا برد، بلکه تصمیم برای واگذاری قدرت را به «اراده» حزب محافظه‌کار برای تعیین رهبر جدید نسبت داد و تصریح کرد از اینکه به‌ناچار «بهترین شغل دنیا» را ترک می‌کند، بشدت ناراحت است؛ جانسون قرار است ۱۴ شهریورماه از مسند نخست وزیری انگلیس کنار برود .

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها