جانشین احتمالی جانسون: مخالف دخالت مستقیم در جنگ اوکراین هستیم

جانشین احتمالی جانسون: مخالف دخالت مستقیم در جنگ اوکراین هستیم
پنج‌شنبه 30 تير 1401 - 21:22

وزیر امور خارجه و یکی از نامزدهای احتمالی تصاحب کرسی نخست وزیری در انگلیس، در اظهارنظری، با دخالت مستقیم نیروهای این کشور در جنگ اوکراین مخالفت کرد.

العالم ـ اروپا

بنابر این گزارش، «لیز تراس» که در جریان رای‌گیری دیروز (چهارشنبه) به دور نهایی رقابت برای مسند رهبری حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیری راه یافت، به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «ما تمام تلاش خود را برای حمایت از اوکراین انجام می دهیم. ما ائتلاف بین المللی برای ارسال سلاح به اوکراین را هدایت و تحریم ها علیه روسیه را اعمال می کنیم، اما من از دخالت مستقیم نیروهای انگلیسی حمایت نمی کنم.»

او در حالی این مطلب را بیان کرد که فرمانده نیروی هوایی انگلیس اخیرا در اظهار نظری تحریک‌آمیز ادعا کرد که جنگنده‌ها و خلبانان این کشور برای مقابله با حمله احتمالی روسیه در آمادگی کامل به‌سر می‌برند.

مایکل ویگستون در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای ادعا کرد، روسیه در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای تهاجمی‌تر شده و این امر می‌تواند به گسترش دامنه جنگ منجر شود. وی گفت: ما باید برای احتمال (درگیری مستقیم با روسیه) آماده باشیم و به نظر من مهم‌ترین مساله برای امنیت اروپا این است که از احتمال تهاجم روسیه خارج شود.

فرمانده نیروی هوایی انگلیس ادعا کرد: در ذهن من شکی نیست که روسیه مهم‌ترین تهدید برای امنیت انگلیس و اروپا است؛ کافیست به رفتار آن نه تنها در اوکراین که در گرجستان نگاه کنید؛ بنابراین ما باید آماده باشیم.

وی اضافه کرد: ما باید آماده باشیم که در کنار متحدان خود در ناتو بایستیم و از قلمرو ناتو، نه فقط انگلیس دفاع کنیم. شک ندارم که این یک تهدید آشکار است و ما برای مواجهه با آن، در حال تمرین هستیم. ویگستون ادامه داد: امیدواریم کار به آنجا نکشد اما روزی که روسیه علیه یک کشور ناتو اقدام تهاجمی انجام دهد، ما آماده خواهیم بود.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

ساعاتی پیش وزیر دفاع انگلیس از افزایش کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین خبر داد. بن والاس با ایراد سخنانی در پارلمان اعلام کرد که در هفته‌های آتی تعداد زیادی تسلیحات توپخانه‌ای، صدها هواپیمای بدون سرنشین و صدها سلاح ضد تانک دیگر را در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

وی در این رابطه گفت که انگلیس با ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین اطمینان می‌کند که این کشور ابزارهای لازم را برای دفاع از خود در برابر تهاجم روسیه در اختیار دارد.

روسیه تاکید دارد که دولت جدید لندن بر خلاف سیاست تحریک آمیز بوریس جانسون، در قبال جنگ در اوکراین واقع‌بینانه رفتار کند و با ارسال تسلیحات به کی‌یف آتش درگیری‌ها را شعله‌ور نکند.

«آندره کلین» سفیر روسیه اخیرا در گفت‌وگویی، با اشاره به این نکته که «جنگ همیشه ادامه نخواهد داشت و در یک مقطع به پایان می‌رسد» به نخست وزیر جدید انگلیس تصریح کرد که امکان پیروزی مقابل روسیه نیست و هرچقدر لندن به حمایت تسلیحاتی از اوکراین ادامه دهد و آتش بیار معرکه باشد، جنگ طولانی‌تر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، با کناره‌گیری بوریس جانسون از قدرت انتخابات برای تعیین جانشین وی آغاز شده است. لیز تراس و ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی دولت دو نامزدی هستند که برای تصاحب کرسی نخست وزیری رقابت می‌کنند. طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده، پیروز انتخابات و کسی که مسند نخست وزیری را تصاحب خواهد کرد روز ۱۴ شهریور معرفی می‌شود.

پربیننده ترین خبرها