سردرگمی اسرائیل از تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری

سردرگمی اسرائیل از تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری
پنج‌شنبه 6 مرداد 1401 - 16:42

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی با اشاره به اینکه آمریکا اهمیتی به مسئله فلسطین نمی‌دهد و به فکر منافع اسرائیل است گفت، رژیم صهیونیستی جرات ماجراجویی نظامی علیه نوار غزه را ندارد.

العالم_فلسطین اشغالی

شیخ «نافذ عزام» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز پنجشنبه در گفتگو اختصاصی با فلسطین الیوم اعلام کرد که تشدید عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری اشغالی صهیونیست‌ها را سردرگم کرده و محاسبات آنها را به هم ریخته است به ویژه عملیات‌هایی که رزمندگان گردان‌های جنین و نابلس و طوباس و طولکرم انجام می‌دهند. بی‌تردید اقداماتی در زمینه تقویت رویکرد مقاومت در کرانه باختری وجود دارد و این امر اسرائیل را بسیار نگران می‌کند.

وی افزود، بنابراین اسرائیل برای تشدید محاصره فلسطینی‌ها در شهرها و روستاهای کرانه باختری تحرکات زیادی انجام خواهد داد و برنامه‌ها و طرح‌های امنیتی خود را برای مقابله با فلسطینی‌ها در کرانه باختری تشدید می‌کند.

این عضو جنبش جهاد اسلامی درباره اتفاقات اخیر در زمینه تشدید درگیری میان فلسطینیان و نظامیان صهیونیست تاکید کرد که اسرائیل نمی‌خواهد حتی یک فلسطینی را در حال مقاومت و تلاش ببیند و رویکرد مقاومت از کرانه باختری به دیگر شهرهای فلسطین گسترش یابد. ما روی مردم خود در کرانه باختری حساب باز کرده‌ایم و این مردم هرگز تسلیم نمی‌شوند. اسرائیل می‌خواهد به پروژه مقاومت ضربه بزند و از گسترش آن جلوگیری کند و امور به سمت و سویی پیش می‌رود که انتظار داریم درگیری‌ها در شهرهای کرانه باختری افزایش یابد.

وی تصریح کرد که اسرائیل به منظور جلوگیری از گسترش رویکرد مقاومت در کرانه باختری به شکل روزانه در تلاش برای سرکوب فلسطینی‌ها در این منطقه و همچنین قدس اشغالی است اما این امر تاکنون مانع از تقابل فلسطینی‌ها با اشغالگران نشده و ما شاهد گسترش ابعاد مقاومت هستیم.

شیخ عزام در ادامه درباره تحولات نوار غزه و اینکه آیا امکان وقوع یک جنگ جدید میان گروه‌های مقاومت در این منطقه با ارتش رژیم صهیونیستی وجود دارد اظهار داشت، همه گزینه‌ها همچنان باقی است و فکر می‌کنیم که اسرائیل به خوبی می‌داند چه چیزی در غزه انتظارش را می‌کشد و اگر به فکر ماجراجویی جدید علیه غزه باشد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد که اسرائیل به دنبال ماجراجویی علیه غزه باشد. درست است که غزه از نظر جغرافیایی کوچک می‌باشد و ظرفیت نظامی فلسطینی‌ها قابل مقایسه با اسرائیل نیست اما فلسطینی‌ها هرگز در برابر اشغالگری تسلیم نخواهند شد.

وی درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی و اقداماتی که رژیم اشغالگر در این زمینه انجام می‌دهد گفت، این همان کاری است که اسرائیل در قبال کل مردم فلسطین در همه مکان‌ها انجام می‌دهد و قصد دارد روحیه ملت فلسطین و اراده آنها را از بین ببرد. از دهه‌های گذشته رژیم صهیونیستی همه اعمال وحشیانه از کشتار تا آوارگی و دستگیری علیه فلسطینیان انجام داده و با همه این وجود مردم ما تسلیم نشدند.

وی افزود، اسرائیل ابزارهای بسیاری را برای شکست اراده اسرای قهرمان فلسطین به کار گرفته اما در این مسیر موفق نشد و اسرای فلسطینی بعد از آزاد شدن نیز با اراده قوی تر در عملیات‌های مقاومت شرکت می‌کنند. اسرا در قلب ما و قلب همه فلسطینی‌ها هستند و مسئله اسرا چه برای جهاد اسلامی و چه سایر گروه‌های مقاومت در الویت قرار دارد.

این مسئول دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی در خصوص سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه اعلام کرد که بایدن هیچ دیدگاه جدیدی برای مسئله فلسطین ندارد و این مسئله در اولویت دولت آمریکا نیست. البته این برای ما رحمت است که آمریکایی‌ها دغدغه مسئله فلسطین را نداشته باشند؛ چرا که پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده تلاش داشت رویکرد خود را درباره فلسطین تحت عنوان توطئه «معامله قرن» تحمیل کند اما خدا را شاکریم که این توطئه شکست خورد و ترامپ نتوانست طرح خود را اجرا کند.

وی با اشاره به تغییر توازن قوا در منطقه تاکید کرد که هرگونه تلاش برای پایان دادن به درگیری نظامی با رژیم صهیونیستی هرگز به نفع فلسطینیان نخواهد بود. با توجه به درگیری‌ها در اوکراین و سایر بحران‌های جهان مسئله فلسطین در اولویت طرف‌های جهانی و آمریکا نیست. هرگز نباید روی آمریکا و سیاست‌های آن حساب باز کرد. شاید بایدن رویکرد افراطی کمتری نسبت به ترامپ داشته باشد اما او نیز نسبت به اسرائیل تعصب دارد و نمی‌تواند عدالت را درباره مسئله فلسطین و ملت آن اجرا کند یا راهکارهای عادلانه برای ما داشته باشد. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز باید در ارزیابی‌های خود تجدید نظر کند و ما نباید حتی یک لحظه فکر کنیم که آمریکا عدالت را در حق ما اجرا می‌کند یا ممکن است اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

شیخ عزام گفت، از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم تا توجه خود را به اوضاع داخلی فلسطین معطوف کند و به دنبال روابط نزدیکتر با کشورهای عربی و اسلامی باشد و برای رفع شکاف‌های داخلی تلاش کند؛ چرا که این مسئله آمریکا و اسرائیل را مجبور به تغییر سیاست‌های خود خواهد کرد.

این مسئول جهاد اسلامی درباره دلایل سفر منطقه‌ای بایدن گفت که از نظر من بایدن به این دلیل به منطقه آمد تا به متحدانش اطمینان دهد که به مسائل آنها توجه دارد به ویژه بعد از یک سال فشاری که در دوران ریاست جمهوری خود در آمریکا متحمل شده است. اما این مسئله اسرائیل و متحدان عرب آمریکا در منطقه را راضی نمی‌کند. ما همچنین فکر نمی‌کنیم که بایدن برای تشکیل یک ائتلاف نظامی به منطقه آمده باشد؛ چراکه این ائتلاف محکوم به شکست است و به هیچ وجه نمی‌تواند موفق شود. به ویژه اینکه آمریکایی‌ها در پایگاه‌هایی که در منطقه دارند با مشکلات و موانع زیادی مواجه هستند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها