هشدار کارشناس عراقی درباره تلاش ها برای کشاندن مردم به خیابان ها/ دولت الکاظمی محافظت از سازمان های دولتی عراق را رها کرده است

هشدار کارشناس عراقی درباره تلاش ها برای کشاندن مردم به خیابان ها/ دولت الکاظمی محافظت از سازمان های دولتی عراق را رها کرده است
شنبه 8 مرداد 1401 - 15:18

استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: برپایی تظاهرات در مخالفت با نامزدهای پیشنهادی نخست وزیری در این کشور امر جدیدی نیست، ولی اگر چه حق تظاهرات محفوظ است، اما بستن راه ها و تعطیلی کشور پذیرفتنی نیست.

العالم _ عراق

حیدر البرزنجی در گفتگو با بخش خبر شبکه العالم درمورد تظاهرات طرفداران جریان صدر و ورود آنها به منطقه سبز بغداد خاطرنشان کرد، برخی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که سناریویی در میان است تا عمر دولت کنونی به ریاست مصطفی الکاظمی ادامه یابد و این در حالی است که دولت الکاظمی محافظت از سازمان های دولتی و نمایندگی های دیپلماتیک را رها کرده و با اعتراضات طرفداران جریان صدری هم نوا شده است.

البرزنجی در همین حال این اقدام دولت را پیامی به دیگر فراکسیون های سیاسی دانست و درباره پیشینه خطرناک کشاندن مردم به خیابان ها و ایجاد فتنه بین فرزندان عراق هشدار داد.

این کارشناس امور عراق تاکید کرد چارچوب هماهنگی شیعه نام نامزد پیشنهادی خود یعنی محمد شیاع السودانی را تغییر نداد زیرا در این صورت تظاهرات متوقف نخواهد شد و خواسته ها ادامه خواهد یافت.

البرزنجی گفت: گفتگوهای سیاسی ادامه دارد همان گونه که تلاش ها برای نزدیک کردن دیدگاه ها و گفتگو با مقتدی صدر رهبر جریان صدری نیز ادامه دارد و با این حال اگر طرفداران جریان صدری تلاش کنند کشور را به تعطیلی بکشانند، با طرفداران جریان های دیگر روبرو خواهند شد.

این تحلیلگر عراقی تصریح کرد سناریوی برگزاری دوباره انتخابات و انحلال پارلمان بعید به نظر می رسد، با این حال گفتگو بهترین راه حل برای پایان بحران کنونی است زیرا کسی که از این اتفاقات سود ببرد، بدون شک زیان هم خواهد برد، از این جهت که تشکیل نشدن دولت به زیان همه خواهد بود و البته به خوبی مشخص است که پای پاره ای منافع سیاسی برخی طرف های سیاسی در بحران کنونی در میان است، طرف هایی که تلاش می کنند دولت کنونی باقی بماند و عمر آن طولانی شود.

پربیننده ترین خبرها