در گفتگو با العالم مطرح شد؛

بررسی سناریوهای حل بحران جاری در عراق

شنبه 8 مرداد 1401 - 16:58

یک تحلیلگر سیاسی اظهار داشت مشکل ابدی جریان صدری، "نوری مالکی" است؛ زیرا آنها تمایلات "محمد شیاع السودانی" نامزد چارچوب هماهنگی شیعی برای تصدی سمت نخست‌وزیری را مالکی می‌دانند.

العالم- عراق

"نبیل العزاوی" در گفت‌وگو با شبکه العالم تصریح کرد: سناریویی که وجود دارد این است که شیاع السودانی به خاطر حفظ آبروی چارچوب هماهنگی انصراف دهد. از سوی دیگر، تمام طرف‌ها برای آرام کردن به اجماع برسند، و چارچوب هماهنگی برای راضی کردن جریان صدری، دیدگاهی ارائه دهد.

العزاوی با انتقاد از یورش طرفداران جریان صدری به پارلمان، تأکید کرد این امر به فروپاشی سیاسی خواهد انجامید. با این حال، جریان صدری معتقد است که چارچوب هماهنگی با نامزد کردن السودانی، این جریان را تحریک کرده است.

او تاکید کرد که این اطمینان وجود دارد که چارچوب هماهنگی از درایت زیادی برای حل بحران برخوردار است.

این کارشناس عراقی با بیان متفاوت بودن ایده جریان صدری با ایده چارچوب هماهنگی، تأکید کرد که جریان صدری می‌گوید باید یک راه‌حل میانه بین اکثریت و توافقی ایجاد شود.

امروز در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد و اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر عراق به نامزدی محمد شیاع السودانی برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق از جانب چارچوب هماهنگی در منطقه سبز بغداد، شماری از معترضان، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند.

احزاب سیاسی در عراق امروز منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرده است. چهارشنبه پیش نیز، این معترضان حامی صدر، به ساختمان پارلمان حمله کرده بودند و به اموال عمومی آسیب زده بودند.

پربیننده ترین خبرها