اعلام اعتصاب نامحدود صدری ها در پارلمان عراق

اعلام اعتصاب نامحدود صدری ها در پارلمان عراق
شنبه 8 مرداد 1401 - 16:17

العالم _ عراق

خبر:

پس از آنکه نیروهای هوادار صدر برای بار دوم موفق به حمله به پارلمان و حضور در آن شدند منابع صدری اعلام کردند این نیروها برای مدت زمانی نامحدود در پارلمان اعتصاب خواهند کرد.

تحلیل:

- اعلام اعتصاب نامحدود از سوی صدری ها در پارلمان عراق بدین معناست که تا درخواست هایشان اجابت نشود عقب نشینی نمی کنند. این در حالی است که مخالفت با نخست وزیری سودانی به نظر جدی ترین خواسته آنان در شرایط کنونی است و البته ایشان مشخص نکرده اند که فقط با نخست وزیری سودانی مخالفند و یا با هر نخست وزیری غیر از نخست وزیر از جماعت صدری مخالف هستند؟ در همین حال مختصات حرکت صدری ها که از روز چهارشنبه آغاز شده و امروز به اوج خود رسیده است ظاهرا حکایت از آن دارد که ایشان با هر نخست وزیر دیگری غیر از جریان خود مخالفند.

- اینکه قانون عراق نسبت به این حرکت چه واکنشی نشان خواهد داد؟ را باید منتظر ماند و دید اما انچه مسلم است اینکه انتخاب نخست وزیر عراق تنها در شمار اختیارات و صلاحیت های پارلمان این کشور است.

- منابع صدر، تظاهرکنندگان را نسبت به تعرض به قوه قضائیه عراق پرهیز داده اند این یعنی انکه غیر از پارلمان، احتمالا دستگاه قضایی عراق نیز محل توجه تظاهر کنندگان بوده است.

- در اتفاقات این روزهای عراق نکته مهمی که کمتر مشمول توجه قرار می گیرد تامل در این سوال است که نفع برنده اصلی و متضرر اساسی از این قسم تحریکات و تحرکات کدام کشور یا کدامین کشورهای خارجی هستند؟

- به نظر می رسد تا زمانی که اعتصاب در پارلمان ادامه داشته باشد انسداد سیاسی در عراق ادامه خواهد داشت و معنای دیگر ان این است که شرایط این کشور درسایه استمرار "دولت سرپرست" مدیریت خواهد شد که این مساله بدان معناست که برای پیشرفت و اصلاح عراق انچنانکه مردم این کشور از سال 2019 به شدت در تعقیب ان هستند هیچ اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

پربیننده ترین خبرها