وضعیت عراق به کجا ختم خواهد شد؟

وضعیت عراق به کجا ختم خواهد شد؟
يکشنبه 9 مرداد 1401 - 17:01

جریان صدر پس از هجوم به پارلمان عراق برای دومین بار در 4 روز گذشته، از تحصن علنی در داخل پارلمان عراق خبر داد.

العالم- نظرکده

به گزارش خبرنگار العالم، برخی ناظران بر این باورند که آنچه در عراق اتفاق می افتد جدیدی نیست، هرج و مرج سیاسی است که توسط غرب و به ویژه آمریکا از سال 2003 ایجاد شده است.

زمانی که رژیم صدام سقوط کرد، پل برمر، تجزیه عراق را پیش گرفت و شورای رياست جمهوری تشكيل داد و ارتش عراق را منحل كرد كه اقدام بسيار خطرناكی بود، زیرا كشور بدون ارتش عملاً به كشوری ضعیف تبديل شد و به همين دليل در هر برهه سياسی ممكن است پروژه تجزيه کلید بخورد و شاهد التهابات داخلی باشد که هم اکنون نیز به وقوع پیوسته است.

این ناظران افزودند رد پای آمریکا و ستون پنجم در این بحران‌های عراق به چشم می خورد و آمریکایی‌ها از زمان حضور خود در منطقه موجب نگرانی و تکه تکه شدن نیروهای منطقه شده‌اند.

آنها از عراقی ها خواستند به دنبال راه های خروج از بن بست بوده و برای مقابله با خطر آمریکایی که به تجزیه و تکه تکه کردن عراق و غارت منابع و ثروتهای آن است متحد شوند زیرا این سیاست آمریکا درهمه منطقه است.

برخی تحليلگران سياسي عراق نيز به نوبه خود معتقدند كه این تجربه سياسي عراق نوپاست كه تحت اشغال خارجي و مداخلات خارجي به وجود آمده و رشد كرده، لذا رشد چنداني نداشته است.

آنها افزودند: این کشور مورد اشغال خارجی ها بوده و از مشکلات تروریسم و ضعف زیرساخت ها و ضعف خدمت رسانی و افزایش میزان بیکاری رنج می برد به گونه ای که گروههای سیاسی باید به این مشکلات توجه کرده و دستکم رضایت شهروندان عراقی را جلب کنند .

این تحلیلگران تاکید کردند احتمال وقوع جنگ داخلی به ویژه پس از حمله حامیان جنبش صدر به منطقه سبز و اشغال نهادهای دولتی حاوی اسناد مهم و هجوم به ساختمان پارلمان برای ایجاد اختلال در روند نامزدی محمد شیاع السودانی بسیار وجود دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها