روزنامه تلگراف: ولیعهد سعودی هیچ مخالفتی را بر نمی‌تابد

روزنامه تلگراف: ولیعهد سعودی هیچ مخالفتی را بر نمی‌تابد
يکشنبه 9 مرداد 1401 - 14:36

روزنامه انگلیسی تلگراف از تلاش های ولیعهد سعودی برای سرکوب هر نوع مخالفت مسالمت آمیز چه در داخل و چه در خارج عربستان پرده برداشت و درمورد ترور مخالفان سعودی در انگلیس هشدار داد.

العالم _ سعودی

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سپتامبر سال 2017 اقدام به بازداشت گسترده سران گروه موسوم به «جریان بیداری» کرد و شماری از اعضای آن از جمله سلمان العوده عوض القرنی را به زندان انداخت.

بن سلمان در ادامه شماری از نویسندگان، روزنامه نگاران، قضات، استادان دانشگاه و طرفداران این جریان را نیز بازداشت کرد.

در پی این اقدام بن سلمان، حدود 76 نفر در عربستان بازداشت شدند. در موج بازداشت ها در عربستان به بهانه مبارزه با فساد، حتی شاهزادگان سعودی نیز در امان نماندند و شماری از آنان و نیز شماری از بازرگانان ثروتمند بازداشت شدند و در ادامه برخی از آنان در برابر چشم پوشی از بخشی از ثروت خود آزاد شدند.

حقوق دانان و مسئولان بسیاری در سراسر جهان این اقدام ولیعهد سعودی را وسیله ای خشن برای تثبیت قدرت و نفوذ خود میان بسیاری از دشمنان خود دانستند.

پس از این اقدام بن سلمان، موج جدید دیگری از بازداشت ها به تازگی در عربستان آغاز شده است و این بار نهادی به نام «هیئت نظارت و مبارزه با فساد» در جریان بیش از سه هزار بازرسی در ماه گذشته، اقدام به بازداشت ده ها نفر در وزارت خانه های دفاع، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و امور شهری و روستایی و مسکن کرده است.

موج جدید بازداشت ها نیز به دلیل همان اتهامات گذشته یعنی گرفتن رشوه، استفاده از نفوذ شغلی، پول شویی، زد و بند و مانند آنها است. بر این اساس از 116 نفر بازجویی شده است که 78 نفر آنان بازداشت شده اند.

انگیزه واقعی بازداشت های جدید

منابع آگاه موج جدید بازداشت ها را به موضوع روابط سعودی و اسرائیل مربوط می دانند. با اینکه سران سعودی وانمود می کنند که روابط علنی با اسرائیل ندارند، بر همگان آشکار است که روابط گسترده ای میان ریاض و تل آویو در جریان است که بهانه آن، نگرانی‌های مشترکی است که آن را «بلندپروازی های هسته ای و منطقه ای ایران» می نامند.

بر همین اساس شرکت های سعودی و اسرائیلی تحت پوشش رسمی دولتی، با یکدیگر قراردادهای سری بسته اند که هدف از آن رفتن تدریجی به سوی عادی سازی روابط است.

منابع آگاه روز پنجشنبه گذشته به پایگاه معارض «سعودی لیکس» گفتند شرکت‌های سعودی و اسرائیلی در زمینه‌های مختلف از جمله تکنولوژی الکترونیک و جاسوسی و تجهیزات نظامی یا به طور مستقیم یا به واسطه شرکت‌هایی در بحرین و امارات با یکدیگر قرارداد بسته اند، دو کشوری که پیشتر سوار قطار عادی سازی شده اند.

این منابع افزودند که ارزش قراردادها بین شرکت های سعودی و اسرائیلی به میلیاردها دلار می‌رسد، مطلبی که خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز به آن اشاره کرده است.

بیشترین سهم در این قراردادها مربوط به یک دفتر سرمایه گذاری متعلق به خاندان سعودی و نیز شركت «ميثاق كاپيتال» متعلق به دفتر سرمایه گذاری خاندان الراجحي در رياض است.

هم اکنون بر همگان آشکار شده است که حکومت سعودی به خود اجازه می دهد که مخالفان را چه در داخل و چه در خارج تحت تعقیب قرار دهد و بازداشت کند حتی اگر از اعضای خاندان حاکم باشند و این اقدام سعودی برای تثبیت قدرت و حکومت وحشت در این کشور است.

ناظران قتل مانع الیامی فعال سعودی و عضو موسس حزب تجمع ملی را در تاریخ ده ماه ژوئیه در بیروت در ادامه همین سیاست می دانند، قتلی که همگان را به یاد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در چهار سال پیش می اندازد.

حزب تجمع ملی پس از این حادثه اعلام کرد که مانع الیامی در شرایطی دلخراش ترور شده است.

در همین حال مضاوی الرشيد سخنگوی این حزب تصریح کرد که شکل و شیوه ترور الیامی به گونه‌ای است که انگشت اتهام به سوی حکومت سعودی نشانه می‌رود.

این در حالی است که برخی از طرفداران دولت سعودی مانع الیامی را به این علت که در جنوب بیروت، منطقه تحت سیطره حزب الله ساکن بوده است، وابسته به طرف‌های بیگانه می‌دانستند که مقصود آنان حزب الله لبنان و ایران است.

با این حال مضاوی الرشيد تاکید کرد که این اتهام، بهانه دولت سعودی برای حذف مخالفان است.

سخنگوی حزب تجمع ملی افزود دولت سعودی هر بار اتهامی را متوجه مخالفان می کند، گاه وابستگی به ایران، گاه وابستگی به حزب الله، گاه وابستگی به قطر و غیره گویی انکار می کند که مخالفان مستقلی هم هستند که به هیچ طرفی وابسته نیستند، هرچند این اتهامات بهانه ای برای تسویه مخالفان است و این در حالی است که ما خواهان دموکراسی هستیم و همه فرزندان کشور را به پیوستن به جنبش اعتراضی دعوت می کنیم.

اقدام دولت سعودی به قلع و قمع مخالفان به قدری علنی شده است که روزنامه انگلیسی تلگراف نیز به آن پرداخته و از تلاش های ولیعهد سعودی برای سرکوب هر نوع مخالفت مسالمت آمیز چه در داخل و چه در خارج عربستان خبر داده است.

این روزنامه پنهان نکرده است که مخالفان سعودی در انگلیس این نگرانی را دارند که سرنوشتی مشابه جمال خاشقجی داشته باشند.

روزنامه تلگراف هشدار داده است که بی توجهی پلیس انگلیس به این نگرانی ها، دولت سعودی را بیش از پیش تشویق می کند تا مزدوران خود را در انگیس برای حذف فیزیکی مخالفان بسیج کند.

پربیننده ترین خبرها