دلیل اصرار آمریکا به تحقیر سعودی‌ها چیست؟

دلیل اصرار آمریکا به تحقیر سعودی‌ها چیست؟
دوشنبه 10 مرداد 1401 - 22:57

"محمد بن‌سلمان، ظالمی در بیابان"؛ این عنوان مقاله‌‌ نشریه اکونومیست و به قلم نیکلاس پهلام است که حاوی اطلاعاتی درباره ماهیت شخصیت بن‌سلمان از زمان طفولیت تا الان است که بخش زیادی از این مقاله تا حدودی توهین‌آمیز است.

العالم- کشکول

این نشریه به توهین علیه شخص بن‌سلمان و ارائه اطلاعاتی درباره شخصیت او بسنده نکرده و حتی نقاشی سر او را منتشر کرده است که سربند قرمزی بسته و فتیله‌ای در حال سوختن به آن متصل است، گویا بمبی که هر لحظه ممکن است منفجر شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متفاوتی به این گزارش نشان داده‌اند برخی این گزارش را واقع‌گرایانه توصیف کرده و برخی نیز از این نشریه خواسته‌اند به دلیل نژادپرستی علیه سعودی‌ها و ارتباط دادن "عرب‌ها به تروریسم" عذرخواهی کند.

این نقاشی که اکونومیست منتشر کرده یک اقدام نژادپرستانه نفرت‌برانگیزی است که نشان‌دهنده حجم نفرت مریض‌گونه غرب نسبت به نه تنها جهان عرب بلکه جهان اسلام است و تا زمانی‌که غرب اسلام را سدی نفوذناپذیر بداند که مانع تسلیم مسلمانان می‌شود، نسبت به این دین نفرت دارند.

اما با توجه به موضع این مجله در مورد شخص بن‌سلمان و سعودی، موضوع کاملا تفاوت پیدا می‌کند تعامل مستکبرانه و برتری‌طلبانه و نژادپرستانه غرب با سعودی موضوع جدیدی نیست که بخش بزرگی از آن مربوط به رفتار متکبرانه و بی‌ادبانه آمریکا با آل سعود است. تعامل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ملک سلمان هرگز از خاطره‌ها فراموش نمی‌شود؛ رفتاری که خشم حتی سرسخت‌ترین منتقدان سیاسی ریاض در منطقه را برانگیخت ولی خود شاهزاده‌ها و حکام سعودی لب تر نکرده و همچنان با روی باز از ترامپ در ریاض استقبال می‌کرده و به او، طبق طبق طلا و دلار هدیه می‌دادند.

زمانی‌که عربستان بدون هیچ ملاحظاتی به اجرای طرح‌های آمریکا علیه کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه، یمن، لبنان، فلسطین، افغانستان و... می‌پردازد و به واسطه‌ای برای عادی‌سازی اعراب با رژیم صهیونیستی تبدیل می‌شود و طوری دستورات آمریکا را اجرا می‌کند که گویا وحی منزل است پس این رژیم هرگز حق ندارد به رفتارهای توهین‌آمیز آمریکایی‌ها اعتراض کند .

پربیننده ترین خبرها