نماینده چین در سازمان ملل: سفر پلوسی به تایوان خطرناک است

نماینده چین در سازمان ملل: سفر پلوسی به تایوان خطرناک است
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 03:53

نماینده چین در سازمان ملل با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، گفت پکن نیز اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام می‌دهد.

العالم-آسیا

در ادامه هشدارهای شدیدالحن پکن درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی»‌رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، «ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد نیز این هشدارها را تکرار کرد.

ژانگ طی نشست خبری در سازمان ملل گفت: «تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک ما است و اصل چین واحد خط قرمز در روابط ما با سایر کشورها است. واشنگتن باید درک کند که تمام عواقب سفر پلوسی به تایوان را متحمل خواهد شد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با تاکید بر اقدام تلافی‌جویانه چین در واکنش به این سفر، توضیح داد: «سفر پلوسی به تایوان در صورت انجام شدن، امنیت تنگه تایوان را تضعیف خواهد کرد و همچنین سیاست چین واحد را زیر پا می‌گذارد».

این دیپلمات چینی اضافه کرد: «اگر واشنگتن بر سفر پلوسی به تایوان پافشاری کند، اقدامات قاطعانه‌ای را برای حفاظت از حاکمیت ملی خود انجام خواهیم داد. سفر پلوسی به تایوان امنیت و ثبات منطقه و همچنین روابط آمریکا و چین را تضعیف خواهد کرد».

ژانگ با بیان اینکه سفر پلوسی یا هر یک از مقامات کاخ سفید به تایوان اقدامی خطرناک و تحریک‌آمیز خواهد بود، تاکید کرد: «برای دولت و ارتش چین مشروع است که هر اقدامی را برای جلوگیری از حرکت تایوان در مسیر اشتباه، یعنی به سمت استقلال انجام دهند».

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

سفر پلوسی به تایوان اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این جزیره خواهد بود. گفته می‌شود ارتش آمریکا در حال بررسی حرکت ناوهای هواپیمابر یا ارسال جنگنده‌ها برای پشتیبانی نزدیک هوایی به عنوان بخشی از این سفر است.

روز دوشنبه نیز وزارت خارجه چین با بیان اینکه سفر پلوسی به تایوان نقض حاکمیت پکن خواهد بود، گفت اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهد ماند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها