میانجیگری عمان برای تمدید آتش بس در یمن

میانجیگری عمان برای تمدید آتش بس در یمن
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 18:23

هیئت عمانی بعد از دیدار با مقامات ارشد دولت نجات ملی و انصارالله یمن، درباره امکان تمدید آتش بس در این کشور رایزنی کرد.

العالم - یمن

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی و سخنگوی انصارالله یمن از پایان سفر هیئت عمانی به این کشور خبر داد.

عبدالسلام امروز سه شنبه در حساب توییتری خود با بیان اینکه «هیئت برادران از سلطنت عمان سفرشان را به صنعاء به پایان رسانید»، از دیدار اعضای این هیئت با عبد المللک بدرالدین الحوثی، رهبر انصارالله یمن و «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی این کشور خبر داد و این دیدرها را مهم دانست.

او گفت که این دیدارها بر حول محور روند آتش‌بس انسانی و نظامی و پرداخت حقوق‌ها و تقویت فرصت توقف جنگ و برداشتن شدن محاصره یمن متمرکز شده بود.

عبدالسلام یکشنبه این هفته به همراه هیئت عمانی مذکور راهی صنعاء شد. هدف از این سفر بررسی امکان تمدید آتش بس انسانی جدید بود.

رسانه‌های یمن گزارش دادند که هیئت عمانی، فرصت‌های تمدید آتش بس در یمن را با جنبش انصارالله بررسی خواهد کرد.

دولت نجات ملی یمن و دولت مستعفی و ائتلاف متجاوز به این کشور 13 فروردین سال جاری بر سر آتش بس دو ماهه قابل تمدید به توافق رسیدند. منوط به اینکه بنادر و فرودگاه‌ها بازگشایی شده و محاصره علیه یمن کاهش یابد و در مقابل حملات و عملیات نظامی متوقف شد.

این آتش بس یک بار تمدید شده و برای تمدید مجدد نیاز به توافق طرفین است. با این حال، کارشکنی‌های سعودی‌ها و نیروهای وابسته به آن در عدم اجرای مفاد توافق دولت صنعاء را بر آن داشته تا درباره عدم تمدید آن در صورت تداوم کارشکنی‌ها هشدار دهد.

انصارالله تاکید کرده است تنها به شرط لغو کامل محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن با تمدید آتش بس موافقت خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها