توافقنامه ترسیم مرزها یعنی تسلیم شدن اشغالگران و پیروزی حزب الله؟

توافقنامه ترسیم مرزها یعنی تسلیم شدن اشغالگران و پیروزی حزب الله؟
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 19:48

دبیرکل حزب الله لبنان آشکارا اعلام کرد به پرونده ترسیم مرزهای آبی کمی فرصت می دهد تا ببیند کارها به کجا می رسد و به آمریکایی ها هشدار داد که مراقب اتلاف وقت باشند.

العالم- نظرکده

برخی ناظران براین باورند هشدار دبیرکل حزب‌الله به واشنگتن در خصوص کمبود وقت در موضوع ترسیم مرزهای آبی، برای جلوگیری از روش‌های معمول پیشین و اتلاف وقت با اصلاحات و مذاکرات است.

آنها گفتند: هدف آمریکا از طولانی کردن مدت زمان مذاکره؛ تضعیف یا عقب‌نشینی مذاکره‌کننده لبنانی و درعین حال شروع استخراج نفت و گاز توسط اسرائیل است، به ویژه که آمریکایی‌ها به هوشمندی در مذاکره و طولانی کردن روند معروف هستند، درست مانند مذاکرات هسته ای ایران که ده ها ماه طول کشید.

این کارشناسان تاکید کردند سید حسن نصرالله مصمم به احقاق حقوق لبنان است و واشنگتن باید عجله کند و از اسرائیل پاسخ بگیرد و از بازی با مذاکره استفاده نکند، به ویژه اینکه موضع رسمی لبنان روشن و منطبق با موضع مقاومت است

آنها افزودند: نصرالله از طریق پیام های میدانی، معادله جدیدی را ارائه داده بدین معنا که مقاومت همه میدان ها، مختصات و فواصل آنها را می شناسد و می تواند مانع از برداشت نفت از همه چاه های نفت موجود درآب های لبنان شود.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان مسائل اسرائیل تأکید کردند که رژیم اشغالگر اسرائیل با شایعه پراکنی درباره دست یافتن بر توافق سریع درباره تعیین مرزهای دریایی که تضمین کننده استخراج نفت و گاز برای اسرائیل و لبنان است و ایجاد فضای مثبت، توانست آبروی خود را حفظ کند.

این کارشناسان تاکید کردند: تهدیدات سید حسن نصرالله بسیار پررنگ برسرمیز مذاکره خودنمایی می کند و تغییر اساسی در موضع و گفتمان اسرائیل، تاکیدی بر آن است که فرضیه های اسرائیل برای استخراج گاز، اشتباه بوده است، زیرا وضعیت داخلی لبنان به حزب الله اجازه نمی دهد تهدیدات نصرالله را اجرایی کند یا ایران و محورش در حال حاضر علاقه ای جهت رویارویی ندارند، بلکه دقیقاً برعکس، خوانش های اسرائیل اشتباه و غلط بود که همین مساله به اعتبار سیستم امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که شبانه روز ادعا دارد، جزئیات را می داند و براساس آن گزارش ها و توصیه هایی را در سطح سیاسی اسرائیل ارائه می کند، ضربه می زند.

آنها افزودند تغییر در لحن بیشتر مسئولین اسرائیلی، به معنای تسلیم شدن رژیم اشغالگر در مقابل تهدیدات سید حسن نصرالله است، و هدف از افشای توصیه‌های امنیتی دولت اسرائیل این است که حزب‌الله نه تنها قادر به جلوگیری از استخراج و هدف قرار دادن همه میادین گازی دریای مدیترانه است بلکه توانایی ایجاد اختلال در تردد دریایی، حمل و نقل دریایی و کشتی های تجاری دارد بنابراین آنها تلاش کردند تا افکار عمومی اسرائیل را برای پذیرش امضای توافق با لبنان آماده کنند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها