نگرانی روسیه از افزایش تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ

نگرانی روسیه از افزایش تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره باغ
جمعه 14 مرداد 1401 - 09:10

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اعلام کرد که مسکو از تشدید تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ بسیار نگران است.

العالم - اروپا

به نقل از اسپوتنیک، پسکوف پنجشنبه شب به خبرنگاران گفت: ما با دقت وضعیت را دنبال می‌کنیم. البته ما نگران وخامت اوضاع هستیم. ما از دو طرف می‌خواهیم که خویشتن داری کنند و مهمتر از همه، از تمام مفاد توافقنامه سه جانبه پیروی کنند.

پیش از این، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته چهار مورد نقض آتش بس در قره باغ توسط جمهوری آذربایجان را به ثبت رسانده‌اند.

این وزارت خانه افزود، در نتیجه نقض آتش بس ۲ نظامی قره باغ کشته و ۱۴ نفر دیگر در قره باغ مجروح شدند.

وزارت خارجه روسیه همچنین از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست به آتش بس احترام بگذارند و از خود خویشتن داری نشان دهند.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روز پنجشنبه در نشست هیات دولت این کشور گفت که «اوضاع قره‌باغ کوهستانی که در آن نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان آتش بس را در ۳ اوت (۱۲ مرداد جاری) نقض کردند، همچنان بسیار وخیم و دشوار است.

در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۲ سرباز ارمنی و یک سرباز آذری کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند.

در همین راستا، منابع خبری از قول وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که «تنش از سوی ارتش جمهوری آذربایجان در مناطق استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی در حال تشدید است.»

منطقه قره باغ با حمایت ایروان و با جمعیت عمدتاً ارمنی‌، در بحبوحه سقوط اتحاد جماهیر شوروی از جمهوری آذربایجان اعلام جدایی کرد.

این جدایی به نخستین جنگ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد که در جریان آن ۳۰ هزار تن کشته و صدها هزار نفر دیگر آواره شدند.

درگیری دیگری در پاییز ۲۰۲۰ آغاز شد و در ۶ هفته به مرگ ۶ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شد. در پایان ارمنستان مجبور شد سه منطقه را به جمهوری آذربایجان واگذار کند.

آتش بس میان باکو و ایروان با میانجیگری مسکو امضا شد و نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه مستقر شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها