فرصت‌سوزی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در وین

فرصت‌سوزی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در وین
شنبه 15 مرداد 1401 - 09:53

«پیشنهادی روی میز است و بایستی (ایرانی‌ها) آن را قبول کنند.. شنیدید که رئیس‌جمهور( بایدن) گفت که تا ابد منتظر نمی‌مانیم که ایران پیشنهاد را قبول کند.. من آن را “آخرین تلاش” توصیف نمی‌کنم ولی واضح است که زمان برای دستیابی به توافق بسیار کوتاه است.» این بخشی از اظهارات جان کربی، سخنگوی کاخ سفید است که روز پنجشنبه بعد از ازسرگیری مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مطرح کرد.

العالم- تحلیل روز

به نظر می‌رسد آمریکا همچنان سیاست خود را در قبال ایران که مبتنی بر تهدیدات نظامی و تحریم‌های اقتصادی است، تکرار می‌کند، هرچند تجربه چهار دهه گذشته شکست این سیاست را به وضوح ثابت کرده است. اراده و مقاومت مردم ایران، که همواره مخالف امتیازدهی درباره حقوق قانونی خود در استفاده از انرژی هسته‌ای مسالمت‌آمیز هستند، دیوار تهدیدها و تحریم‌های آمریکا را شکسته است.

اظهارات کربی در چارچوب سیاست شکست‌خورده آمریکا مطرح می‌شود؛ زیرا او معتقد است با چنین اظهاراتی، که در آن ضرب‌الاجل برای ایران تعیین می‌کند، ایران چاره‌ای جز پذیرش پیشنهاد روی میز ندارد وگرنه با «خشم آمریکا» مواجه خواهد شد.

موضوع قابل توجه این است که آمریکا تلاش می‌کند وانمود کند که مشتاق به احیای توافق هسته‌ای است در حالی‌که ایران در برابر بازگشت به این توافق مانع‌تراشی می‌کند. در واقع، آمریکا است که از سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع، و انواع فشارها را برای دیگر طرف‌های توافق جهت خروج از آن تحمیل کرد. به رغم اینکه اعضای اروپایی نه تنها به تعهدات هسته‌ای خود عمل نمی‌کردند بلکه آمریکا را در تحریم‌ها علیه ایران همراهی می‌کردند ولی جمهوری اسلامی به مدت یک سال کامل به تعهدات خود پایبند ماند و سپس با استناد به دو بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای، اقدام به کاهش نسبی بخشی از تعهدات خود کرد بدون انکه از توافق خارج شود.

آمریکا نمی‌تواند با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای، بر هدف اصلی مذاکرات جاری در وین- بازگشت به توافق- سرپوش بگذارد و در جایگاهی نیست که شروطی بر ایران تحمیل کند. اگر بنا باشد شروطی مطرح شد این شروط ایران برای بازگشت آمریکا به توافق است که در راس آنها، لغو کامل تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و تضمین درباره عدم تکرار سیاست ترامپ مبنی بر خروج از توافق و همچنین متوقف کردن هرگونه اتهام‌زنی درباره برنامه هسته‌ای ایران است. در این‌صورت آمریکا نیازی به استفاده سیاسی از آژانس بین‌المللی اتمی علیه ایران یا شایعه‌پراکنی مبنی بر «دست کشیدن ایران از شرط حذف نام سپاه پاسداران از فهرست تروریسم آمریکایی» ندارد. سیاست تحریم یا اتخاذ رویکرد دیکته شده علیه ایران، پس از اینکه ترامپ احمق حتی غذا و دارو را از ایران منع کرد، هیچ تاثیری بر ایران نخواهد داشت.

اگر آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای جدی است، باید از فرصتی که ایران فراهم کرده، استفاده کند و با بلوغ و مسئولیت‌پذیری در مذاکرات وین شرکت و سیاست تهدید و تحریم و مطرح کردن موضوعات دروغین را متوقف کند تا ایران را از حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای محروم نکند که حق مسلم همه اعضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای محسوب می‌شود.

پربیننده ترین خبرها