شرکت فضایی روسیه: پرتاب ماهواره خیام یک نقطه عطف در همکاری‌های ایران-روسیه است

شرکت فضایی روسیه: پرتاب ماهواره خیام یک نقطه عطف در همکاری‌های ایران-روسیه است
سه شنبه 18 مرداد 1401 - 16:25

رئیس شرکت فضایی دولتی روسیه پرتاب ماهواره خیام را رویداد مهم برشمرد و گفت، روسیه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه شرکاست.

العالم - ایران / سیاسی

«یوری بوریسف» رئیس «روسکوسموس»، رئیس شرکت فضایی روسیه پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایرانی «خیام» در صبح روز سه شنبه از ایستگاه فضایی «بایکونور» در قزاقستان را نقطه عطف مهمی دانست و گفت: «روسیه امروز مانند همیشه آماده همکاری در زمینه اکتشافات فضایی با همه کشورهای ذینفع و شرکاست.»

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون توانایی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت تصویربرداری ۵ تا ۱۰ متر را دارد و حوزه فضایی کشور با عزم و اراده بسیار جدی در مسیر رسیدن به توانایی ساخت ماهواره‌های سنجشی با دقت‌های بهتر از یک متر قرار دارد و این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

در دولت سیزدهم برنامه توسعه حامل‌های ماهواره (پرتابگر) بومی نیز در ایران با یک برنامه مدون و از پیش تعریف شده و با تکیه بر فناوری‌های بومی با جدیت و قوت در حال پیگیری است. در این راستا، سال گذشته با پرتاب ماهواره تماماً ایرانی «نور ۲» با ماهواره‌بر بومی «قاصد»، فناوری کاملاً بومی تزریق ماهواره‌های زیر۵۰ کیلوگرم به مدار۵۰۰ کیلومتری زمین امتحان خود را با موفقیت پس داد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و با همت دانشمندان و متخصصان بخش‌های مختلف کشور، تا پایان سال جاری توانمندی تزریق ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلوگرم به مدار۵۰۰ کیلومتری زمین تثبیت خواهد شد و این مسیر تا رسیدن فناوری بومی تزریق ماهواره‌های چندصد کیلوگرمی تا پایان دولت سیزدهم ادامه پیدا خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها