زلال قرآن (1197)؛

چرا گفته می شود که قلب محل ایمان است؟

چرا گفته می شود که قلب محل ایمان است؟
سه شنبه 18 مرداد 1401 - 22:41

العالم_زلال قرآن

قلب که درقرآن کریم با الفاظی مانند عقل و روح و صدر، از آن نام برده شده همان باطن انسان است، قرآن کریم تکیه عجیبی برقلب کرده و آن را منشاء هر خیر و شرّ معرفی نموده است.
درآیات زیر:
1– بخش اول آیه 14 سوره مبارکه حجرات:
« قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لَـٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ...»
ترجمه: (اعراب (بر تو منّت گذارده و) گفتند: ما (بی جنگ و نزاع) ایمان آوردیم، بگو: شما که ایمانتان (از زبان) به قلب وارد نشده به حقیقت هنوز ایمان نیاورده‌اید لیکن بگویید ما اسلام آوردیم (و از خوف جان به ناچار تسلیم شدیم)...).
2– بخش دوم آیه 22 مجادله:
«... أُولَـٰئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولَـٰئِكَ حِزْبُ اللَّـهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّـهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
ترجمه: (... این مردم پایدارند که خدا بر دلهاشان (نور) ایمان نگاشته و به روح (قدسی) خود آنها را مؤید و منصور گردانیده و آنها را به بهشتی داخل کند که نهرها زیر درختانش جاری است و جاودان در آنجا متنعّمند، خدا از آنها خشنود و آنها هم ازخدا خشنودند، اینان به حقیقت حزب خدا هستند، الا (ای اهل ایمان) بدانید که حزب خدا رستگاران عالمند).
قلب به عنوان محل ایمان به اصول اساسی دین اسلام (توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت ) معرفی شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها