خطرات تداوم تنش ها و بحران سیاسی در عراق

خطرات تداوم تنش ها و بحران سیاسی در عراق
جمعه 21 مرداد 1401 - 14:56

پژوهشگران مسائل منطقه ای و بین المللی درباره خطرات فراروی عراق در صورت تداوم تنش های موجود در کشور هشدار دادند.

العالم ـ نظرکده

پژوهشگران مسائل منطقه ای و بین المللی به اغتشاشات و تنش های امنیتی در سال های گذشته و افزایش عملیات تروریستی که به قربانی شدن هزاران نفر در عراق منجر شده است، اشاره می کنند.

تحیلگران می گویند: حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق و نیز اشغالگران آمریکایی در این کشور از جمله این خطرات است. هرگونه تنش در خاک عراق تمام منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در عراق می بایست درخصوص برخی خطوط قرمز از جمله موضع بغداد در قبال مسائل منطقه ای و بین المللی اتفاق نظر و اجماع وجود داشته باشد.

تنش های فعلی در عراق می تواند نقطه ضعفی برای این کشور در منطقه باشد و مورد بهره برداری غربی ها و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس واقع شود که برای ایجاد تنشهای بیشتر در این کشور می کوشند.

از سوی دیگر سیاسیون عراق تاکید می کنند که این نزاع های سیاسی هیچ منفعتی برای کشور ندارد. عراق تاب تحمل اینگونه نزاع ها را ندارد و باید تمام طرف ها بر سر میز مذاکره و گفتگو حاضر شوند.

سیاستمداران عراقی اظهار می کنند که جریان حکمت ملی عراق به رهبری سید عمار الحکیم قبل از خروج فراکسیون صدر از پارلمان، ابتکارهایی برای حل بحران سیاسی کشور مطرح کرده بود.

سیاسیون عراق پس از دعوت "چارچوب هماهنگی" شیعی برای برگزاری تظاهرات، همزمان با دعوت جریان صدر از هوادارانش برای تجمع، درباره تشدید تنش ها هشدار داده و تاکید می کنند که چنین وضعیتی برای مردم عراق و تمام منطقه بسیار خطرناک است.

آنها خاطرنشان می کنند که می بایست جلسه گفتگویی با حضور جریان صدر و "چارچوب هماهنگی" برگزار شود تا بتوان به راه حلی دست یافت.

با این حال تحلیلگران سیاسی می گویند اگر چه تظاهرات در عراق همچنان مسالمت آمیز است؛ اما ترس و نگرانی هایی درباره پایان یافتن مهلت ده روزه بدون دستیابی به نتیجه مشخص وجود دارد؛ مهلتی که مقتدی صدر برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرده است.

پربیننده ترین خبرها