اعتماد به مواضع ترکیه در قبال سوریه، یک آزمایش شکست خورده است

اعتماد به مواضع ترکیه در قبال سوریه، یک آزمایش شکست خورده است
يکشنبه 23 مرداد 1401 - 18:18

پژوهشگران امور بین‌الملل معتقدند که اظهارات مولود چاووش اوغلو در مورد سوریه حاوی پیام‌های متعددی به طرف‌های مختلف در سوریه و خارج از این کشور است.

العالم_نظرکده

پژوهشگران امور بین‌الملل بر این باورند که پیام اوغلو به مخالفان سوری درباره وجود احتمالات برای برقراری ارتباط میان آنکارا و دمشق است و پیام او به دولت سوریه و همچنین به مسکو تأییدی بر این دیدار و گفت‌وگو است.

پژوهشگران روابط بین الملل معتقدند ترکیه راه حل مشکلات را در نیاز به حضور یک دولت قدرتمند در سوریه می داند که بتواند مسئله کردها و مخالفان سوری را حل کند.

پژوهشگران امور بین الملل خاطرنشان می کنند که ترکیه معتقد است مشکل اصلی بین اسد و اردوغان نیست، بلکه بین اسد و مخالفان سوری است و آنکارا خود را مسئول موضع مخالفان سوری می داند.

کارشناسان روابط بین الملل بر این باورند که برای قضاوت درباره اظهارات اوغلو خیلی زود است، آنها با اشاره به سکوت دمشق در قبال اظهارات اوغلو تاکید می کنند که آنکارا در حال حاضر با بحرانی در سطوح داخلی، منطقه‌ای، سیاسی، اقتصادی و غیره مواجه است.

کارشناسان روابط بین الملل تصریح می کنند که ترکیه بخشی از راه حل نیست، چراکه همواره بخشی از مشکل بوده است؛ بنابراین اظهارات مقامات ترکیه قابل استناد نیست، آنکارا در عین حال که همواره بر یکپارچگی سوریه تاکید می کند اما همزمان از گروه‌های تروریستی حمایت کرده است، همچنین بارها با کشورهای میانجی - روسیه و ایران - قرارداد امضا کردند، اما هیچگاه به تعهدات خود عمل نکرده اند، به همین دلیل است که اگر اقدام واقعی و مؤثر از سوی ترک ها صورت نگیرد، نمی توان بر اساس بیانیه های نظر داد.

کارشناسان روابط بین الملل تاکید می کنند که با توجه به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر لزوم تعهد ترکیه به بستن مرزها و جلوگیری از حمایت لجستیکی از تروریست ها، همه راه حل ها منوط به تعهد ترکیه به اجرای این قطنامه است.

نویسندگان سیاسی تأکید می کنند که تجربه نشان داده است در حال حاضر نمی توان به هیچ بیانیه ای از ترکیه اعتماد کرد.

تحلیلگران سیاسی می گویند که اظهارات مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه شامل سه نکته بسیار مهم است: شکل، محتوا و زمان.

نویسندگان سیاسی توضیح می‌دهند که ترکیه سعی دارد در حوادث سوریه به ویژه موضوع پناهندگان سوری خود را به عنوان کبوتر صلح نشان دهد.

نویسندگان سیاسی چندین احتمال را ارائه می دهند که مهمترین آنها تلاش برای خلاصی از دست رقیبی چون مولود چاووش اوغلو قبل از انتخابات است. گزارش ها از داخل ترکیه از وجود اختلاف بین اردوغان و اوغلو خبر می دهد. از این رو در حال حاضر یعنی در مورد آنها 10 ماه پس از دیدار وزرای خارجه سوریه و ترکیه، این اظهارات و افشاگری ها صورت گرفت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها