منفعت گرایی ترکیه و مواضع آشتی جويانه براى نزدیکی به دمشق!

منفعت گرایی ترکیه و مواضع آشتی جويانه براى نزدیکی به دمشق!
يکشنبه 23 مرداد 1401 - 23:08

مخفی کاری‌های سیاسی ترکیه بعد از نشست سوچی، دیری نپائید و اظهارات مقامات ترکیه درصدر رسانه‌ها قرار گرفت که این مساله نشان داد ترکیه، همچنان روش مصلحت گرایی را که از زمان جنگ علیه سوریه درپیش گرفته، ادامه می دهد.

العالم - کشکول

اظهارات "چاووش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه به طور گسترده در رسانه ها منتشر شد و به خبری درباره احتمال گفتگوی تلفنی میان "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه و " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهوری ترکیه ربط داده شد اما همه به یک مساله بسیار مهم که تاریخ گفتگو کوتاه میان دو وزیر (وزیران خارجه سوریه و ترکیه ) در اکتبر گذشته بود، توجه نکردند.

هیچ یک از کسانی که خبرهای رسانه‌ها را دنبال می‌کنند، این سوال را نپرسیدند که چرا چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، این همه مدت در این باره سکوت کرده بود، همه آنچه اتفاق افتاد، یک تاکتیک قدیمی است که ترکیه از زمان شروع جنگ سوریه در پیش گرفته است و هدف آشکار از ادامه این روش، ادامه روابط سياسي و اقتصادي درهم آميخته با روسيه وايران است.

پس از به کار بردن آن روش ها، در شهرها و مناطق تحت سلطه گروه های مسلح تحت حمایت ارتش ترکیه در ریف حلب و ادلب، تظاهرات و اعتراض‌ های گسترده روی داد که طی آن پرچم ترکیه به آتش کشیده شد.

اما سوالی که همچنان ذهن همگان را به خود مشغول کرده است، این است که چه انگیزه و دلایلی باعث می شود که اوغلو چنین سخنانی را ایراد کند؟

پاسخ هایی که بسیاری ها داده اند، بی ارتباط با روش ها و مواضع سیاسی ترکیه درجریان بحران سوریه نیست.

اظهارت مقامات ترک اظهاراتی ناپخته است و باید کاملا محکوم شود زیرا حاوی حمایت از گروه های مسلح فعال در سوریه است؛ دولت ترکیه با بیان این اظهارات که آخرین ترفندش است، درپی حفظ گروه‌های مسلحی است که پیوسته از آنها بهره‌برداری کرده است؛ ترفند جدید و متفاوت ترکیه این بار به راه اندازی تظاهرات در شهرهای تحت کنترل گروه‌های مسلح وابسته به ارتش ترکیه اعم از اعزاز و جرابلس و عفرین گرفته تا ادلب و ریف رقه و حسکه برای اعلام مخالفت با طرح آشتی آنکارا و دمشق است.

کمی دقت نظر و توجه نشان می دهد که این تظاهرات با مخالفت ارتش ترکیه یا حتی نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات این کشور مواجه نشد، با وجود اینکه پرچم ترکیه به آتش کشیده شد و مساله به آتش کشیدن پرچم از نظر دولت ترکیه خطرناک است، بلکه همه نیروهای ارتش و اطلاعات ترکیه دربرابر این تظاهرات سکوت کردند و این نیروها همان نیروهایی هستند از برگزاری تظاهرات بیست نفر جلوگیری می کنند.

اما این بار، هدف از این سکوت، استفاده از این تظاهرات در برابر شرکای ترکیه در آستانه و سوچی در برابر خواسته دعوت به آشتی است.

در این حال ، وزیر خارجه ترکیه از آخرین برگ برنده خود استفاده می کند و برگه ای را از جیب خود خارج می‌کند و اسامی بیش از 35 شهر و تعداد زیادی روستا را می خواند که در آن تظاهرات ضد آشتی برگزار شده است و دولت ترکیه با این ترفند می‌خواهد بگوید که قادر نیست در برابر خواست 5 میلیون سوری در شمال سوریه مقاومت کند.

بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه ترکیه صادر کرده، موید این مطلب است و صدور این بیانیه در راستای همان روشی است که ترکیه در قبال جنگ تحمیل شده بر سوریه درپیش گرفته است.

این بیانیه در تلاشی با هدف خاموش کردن آتش خشم مردم در شمال سوریه صادر شد.

کسانی که خشم آنان چند دقیقه بعد از فیلم برداری از آن تظاهرات فروکش کرد و مردم ترکیه هم بعد از به آتش کشیدن پرچم این کشور آرام گرفتند.

اردوغان که با هرگونه تحرک سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه مخالف است، با بهره برداری از حضور گروه های مسلح در شمال سوریه و با پناه دادن به آنان و تامین پایگاه مالی و نظامی برای آن ها و تجهیز آنان به سلاح وتسهیل ورود آنان به اراضی سوریه، از حضور سوری ها در اراضی ترکیه، سوء استفاده می کند و این یکی از خطرناک ترین اقدامات در نفاق و دورویی سیاسی است .

دولت ترکیه با این روش، درتلاش است تا هر گونه تلاش بین المللی و منطقه ای برای پایان دادن به جنگ علیه سوریه را با شکست مواجه کند.

پافشاری اردوغان به حفظ قدرت و پیروزی در انتخابات آینده ، تفسیر سیاست ها و رفتارهای وی را به عنوان یک پدیده دشوار می کند و تحلیلگران سیاسی را به این نتیجه می رساند که اردوغان در تدارک راهبردهایی مصلحت گرایانه است تا با آن ها همه جوامع بین المللی و منطقه را دور بزند و فریب دهد.

حسام زیدان

پربیننده ترین خبرها