وعده‌های جدید آمریکا به انصارالله برای تمدید آتش‌بس در یمن

وعده‌های جدید آمریکا به انصارالله برای تمدید آتش‌بس در یمن
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 11:05

یک وب‌سایت یمنی مدعی شد، آمریکا از عمان خواسته پیشنهادها و وعده‌های جدیدی در خصوص آتش‌بس یمن به صنعاء ببرد که شامل پرداخت حقوق معوق کارمندان می‌شود.

العالم _ یمن

«تیم لندرکینگ» نماینده ویژه آمریکا در یمن دیروز (یکشنبه) با «هیثم بن طارق» سلطان عمان دیدار و درباره تلاش‌های عمان در خصوص تمدید آتش‌بس یمن گفت‌وگو کرد.

در همین رابطه برخی رسانه‌های عمانی دیروز از میانجیگری جدید آمریکا با جنبش انصارالله یمن خبر دادند و این موضوع پس از آن اعلام می‌شود که هیأت صنعاء که اخیرا به روسیه سفر کرده پس از بازگشت از مسکو از قصد خود مبنی بر عدم تمدید آتش‌بس خبر داده است.

وب‌سایت «الخبر الیمنی» در این خصوص به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، فرستاده آمریکا از واسطه عمانی خواسته پیشنهاد جدیدی را به صنعاء درباره گسترش آتش‌بس به صنعاء ببرد که از جمله این پیشنهادها، وعده‌هایی در خصوص پرداخت حقوق کارمندان است.

لندرکینگ از پنجشنبه گذشته سفری به عربستان سعودی، امارات و عمان آغاز کرده است. وی در سفر به ابوظبی درباره وضعیت «شبوه» که اخیرا مرکز آن تحت کنترل نیروهای طرفدار امارات قرار گرفته، گفت‌وگو کرد.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیشب (یکشنبه شب) در دیدار با وزیر حمل‌ و نقل این کشور بر ضرورت بازگشایی فرودگاه صنعاء تأکید کرد.

المشاط گفت که سازمان ملل بایستی به بازگشایی مقصدهای جدید فرودگاه بین‌المللی صنعاء مطابق با الزامات آتش‌بس عمل کرده تا بازگشایی کامل و بدون قید و شرط این فرودگاه میسر شود.

بنا بر گزارش وبگاه «المسیرة»، المشاط همچنین بر ارائه تمامی خدمات و تسهیلات لازم به مسافران مبدأ و مقصد فرودگاه بین‌المللی صنعاء تأکید کرد.

آتش‌بس دو‌ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۱) آغاز شد؛ دوازدهم خردادماه فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (یازدهم مرداد) تمدید شود.

صنعاء پس از پایان دو ماه دوم آتش‌بس اعلام کرد که در نتیجه تلاش‌های برادران در عمان، فرصت تمدید آتش‌بس فراهم شده است از‌این‌رو آتش‌بس برای سومین‌بار به مدت دو ماه دیگر تا دوم اکتبر آینده تمدید شد.

ائتلاف سعودی از آغاز آتش‌بس یمن در سیزدهم فروردین تا کنون ۲۵۵۷۶ بار آن را نقض کرده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها