پاسخ منفی کشورهای عربی به تل‌آویو؛ جشن دوسالگی توافق «آبراهام» لغو شد

پاسخ منفی کشورهای عربی به تل‌آویو؛ جشن دوسالگی توافق «آبراهام» لغو شد
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 15:57

در پی پاسخ منفی کشورهای عربی به دعوت رژیم صهیونیستی برای حضور در جشن دوسالگی توافق «آبراهام»، این رژیم ناچار شد مراسم مذکور را لغو کند.

العالم_فلسطین اشغالی

رژیم صهیونیستی قصد داشت در دوازدهم ماه سپتامبر آینده جشنی به مناسبت دو سالگی توافق‌های موسوم به «آبراهام» برگزار و روی آن تبلیغات کند و به همین مناسبت از نمایندگان کشورهای عربی مختلف برای حضور در این جشن دعوت کرده بود.

اما پس از آنکه بیشتر نمایندگان کشورهای عربی به این دعوت پاسخ منفی دادند و اعلام کردند حضور آنها در جشن مذکور ممکن است مداخله در تبلیغات انتخاباتی کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تفسیر شود، رژیم صهیونیستی ناچار به لغو جشن مذکور شد.

«عیساوی فریج» وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی ضمن اعلام این خبر گفت، تل‌آویو نگرانی‌های کشورهای عربی مبنی بر اینکه ممکن است از مشارکت آنها در جشن مذکور مداخله در انتخابات برداشت شود، درک می‌کند بنابراین رژیم اسرائیل تصمیم به لغو این جشن گرفت.

کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی چند ماهی است که مقدمه‌چینی برای برگزاری این مراسم را آغاز و تماس‌هایی با کشورهایی که دست به عادی‌سازی روابط زده‌اند، داشته است.

روزنامه «الشرق الاوسط» در گزارشی در همین باره به دستورکارهای مراسم مذکور پرداخت و نوشت، قرار بوده به موارد زیر پرداخته شود:

* افتتاح مسیر تجاری زمینی از طریق فلسطین اشغالی یا از فلسطین اشغالی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

* پیشبرد پروژه‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات زیرساختی نوار غزه با مشارکت مصر، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

* بحث درباره انرژی، غذا و آب که به دلیل جنگ اوکراین باعث بحران شده است.

* افتتاح سفارت مغرب در فلسطین اشغالی با حضور «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب و گسترش توافق‌نامه‌ها با کشورهای عربی و اسلامی دیگر.

وزرای خارجه بحرین و امارات، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰، در کاخ سفید، توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا امضا کردند.

سودان ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد اما برخی گروه‌های سیاسی این کشور از جمله تعدادی از احزابی که در ائتلاف حکومتی مشارکت دارند، قاطعانه با سازش با این رژیم مخالفت کرده‌اند.

مغرب نیز در دهم دسامبر ۲۰۲۰، این توافقنامه را امضا کرد و درست در همان روز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا رسما اعلام کرد که منطقه مورد منازعه صحرای غربی را برای کشور مغرب به رسمیت می‌شناسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها