معیارهای دوگانه آمریکا در موضوع حقوق بشر

معیارهای دوگانه آمریکا در موضوع حقوق بشر
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 18:00

ناظران تاکید می کنند که آمریکا مدافع واقعی حقوق بشر نیست بلکه مدافع منافع خود و منافع رژیم صهیونیستی است هرچند در تجاوز به دیگر کشورها نهفته باشد.

العالم _ آمریکا

آمریکا بارها خود را حامی حقوق بشر دانسته است و همچنان هم مدافع آن می داند و با این حال به بهانه های مختلف و در رأس آنها بهانه حقوق بشر، این کشور یا آن کشور، این حزب یا آن حزب و این نهاد یا آن نهاد را تحریم و مجازات می کند.

این در حالی است که همگان اذعان می کنند که آمریکا با حوادث و اتفاقاتی که در جهان رخ می دهند و از یک جنس هستند، با دو معیار متفاوت برخورد می کند که نشان دوگانگی در رفتار مقامات این کشور است.

مقامات آمریکایی بر همین اساس اتفاق یا حادثه ای را در یک کشور محکوم می کنند و از همان اتفاق یا حادثه در کشوری دیگر چشم می پوشند.

از جمله این اتفاقات، اتفاقاتی است که در دو هفته گذشته در غزه و قدس و به تازگی در سوریه رخ داده اند.

نخستین اتفاق، حمله ابتدا به ساکن رژیم اشغالگر قدس به غزه بود، بدون اینکه گروه های فلسطینی مستقر در غزه اقدام تحریک آمیزی انجام دهند. حمله اسرائیل به غزه ده ها شهید و زخمی بر جای گذاشت. از جمله این شهیدان تیسیر الجعبری و خالد منصور از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی بودند. این در حالی است که هیچ کس نشنید که آمریکا این اقدام تجاوزکارانه و جنایت آشکار در حق غیرنظامیان فلسطینی را محکوم کند یا در برابر آن اقدامی انجام دهد هرچند نیمی از قربانیان جنایت صهیونیست ها کودکان بیگناه بودند.

رهف سلمان کودک ده ساله فلسطینی از جمله کسانی بود که در حالی که جلوی منزلش بازی می کرد، در حملات وحشیانه صهیونیست ها زخمی شد و دو پا و دست راست خود را از دست داد اما ندیدیم که آمریکا آن را محکوم کند.

با این حال ملت فلسطین در واکنش به جنایات پی در پی صهیونیست ها، هرگاه توانسته اند به دادخواهی برخاسته و ضد آنها وارد عمل شده اند از جمله حمله روز یکشنبه یک جوان فلسطینی به شهرک نشینان صهیونیست در قدس اشغالی که به زخمی شدن شماری از آنان منجر شد که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است. در ادامه معلوم شد که پنج نفر از مجروحان این حمله آمریکایی هستند و در نتیجه وزارت خارجه آمریکا بلافاصله این حمله را محکوم و آن را تروریستی توصیف کرد. آمریکا همچنین تاکید کرد که درمورد این حمله با مقامات اسرائیلی و خانواده های مجروحان در تماس است.

این در حالی است که آمریکا آنگاه که نظامیان اسرائیلی مستقیم به سر شیرین ابوعاقله خبرنگار شبکه الجزیره شلیک کردند و او را به قتل رساندند، هیچ اقدامی انجام نداد هرچند که که او تابعیت آمریکایی داشت.

اما در سوریه نیز سه نظامی این کشور در حملات جنگنده های رژیم صهیونیستی با استفاده از حریم هوایی لبنان به شهادت رسیدند و سه نظامی دیگر سوری زخمی شدند و این حملات نیز همانند حملات به غزه، ابتدا به ساکن صورت گرفت اما باز هم آمریکا هیچ واکنشی نشان نداد و چشمان خود را بر این تجاوز بست.

ناظران همانند گذشته این سوال را مطرح می کنند که حقوق بشری که آمریکا مدعی دفاع از آن است، چه نوع حقوق بشری است؟ آیا از نظر آمریکا تعریف «بشر» و «حقوق بشر» با آنچه دیگران می دانند، متفاوت است؟

البته پاسخ این سوال کاملا مشخص است که آمریکا در واقع مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع منافع خود و منافع رژیم صهیونیستی است هرچند در تجاوز به دیگر کشورها و به خاک و خون کشیدن زنان و کودکان بیگناه نهفته باشد.

پربیننده ترین خبرها