سازمان حقوق بشری "قسط": دولت سعودی فعال زن شیعه را آزاد کند

سازمان حقوق بشری
سه شنبه 25 مرداد 1401 - 16:23

سازمان حقوق بشری عربستانی "قسط" صدور حکم ۳۴ سال زندان برای «سلمی الشهاب» فعال زن شیعه این کشور را محکوم کرد و از مقامات ریاض خواست تا وی را آزاد کنند.

العالم - عربستان سعودی

به نقل از سایت "سعودی لیکس"، سازمان حقوق بشری «قسط» (سازمانی عربستانی که در لندن نیز دفتر دارد) در بیانیه‌ای بازداشت «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری و صدور حکم حبس ۳۴ ساله وی از سوی مقامات ریاض را محکوم کرد.

این سازمان نسبت به نحوه و دلیل بازداشت الشهاب و همچنین حکم صادر شده علیه وی به شدت ابراز نگرانی کرد.

سازمان قسط همچنین ابراز نگرانی کرد که این اقدام به رویه جدید تبدیل شود که مقامات عربستان سعودی در دوره پیش‌رو از آن به عنوان ابزاری برای ساکت کردن منتقدان سیاست داخلی این کشور به کار بگیرند.

این نهاد همچنین خواستار آزادی سلمی الشهاب و لغو محدودیت های اعمال شده علیه وی شد.

«لینا الهذلول»، رئیس بخش نظارت و ارتباطات سازمان قسط نیز در سخنانی در این باره اظهار کرد: این حکم وحشتناک؛ مهر تاییدی برعدم جدیت مقامات عربستان در زمینه ادعاهای اصلاح و تغییر قوانین و مقررات به نفع زنان است.

وی گفت: این اقدام بیانگر عزم مقامات سعودی برای اعمال شدیدترین مجازات‌ها برای کسانی است که آزادانه نظرات و عقاید خود را بیان می‌کنند.

الهذلول ادامه داد: پیش از این نیز فعالان سعودی به سران کشورهای غربی هشدار داده بودند که مشروعیت بخشیدن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نقض‌های بیشتری را به همراه خواهد داشت و ما در برهه کنونی شاهد چنین اتفاقی هستیم.

سازمان حقوقی موسوم به «مبادره الحریه» (ابتکار آزادی) که مقر آن در واشنگتن قرار دارد شامگاه دوشنبه فاش کرد؛ دادگاهی در عربستان سعودی «سلمی الشهاب»، زن فعال حقوق بشری شیعه را به ۳۴ سال حبس محکوم کرده است.

طبق گزارش این سازمان، سلمی الشهاب در جریان سفر سال میلادی گذشته به عربستان بازداشت شد.

این سازمان همچنین اعلام کرد که این فعال زن عربستانی درحال تحصیل در دانشگاه لیدز بود و مقیم انگلیس است.

الشهاب که صاحب دو دختر است، پیش از بازداشت توسط آل سعود توییت‌هایی را در حمایت از مسئله فلسطین و حقوق زنان در عربستان منتشر کرده بود.

وی همچنین چندین بار خواستار آزادی زندانیان سیاسی در عربستان سعودی شده بود.

سازمان حقوقی مذکور همچنین گزارش داد که سلمی از شیعیان ساکن شرق عربستان است و حکم صادر شده علیه وی طولانی‌ترین حکم در لیست مدافعان حقوق زنان در عربستان به شمار می‌رود.

طبق گزارش این نهاد، حکم اولیه سلمی الشهاب شش سال حبس بود اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به ۳۴ سال افزایش داد.

حکومت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن «محمدبن سلمان» ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها