تفاوت تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه با اقدامات قبلی آنها

تفاوت تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به خاک سوریه با اقدامات قبلی آنها
سه شنبه 25 مرداد 1401 - 22:24

رژیم صهیونیستی با حمله موشکی به حومه دمشق و طرطوس در سوریه حریم هوایی لبنان را نقض کرد که منجر به شهادت سه نظامی سوری و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

العالمظرکده

از دیدگاه منتقدان امورسیاسی تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه از ناحیه "زمان، مکان"، با تجاوزهای قبلی متفاوت است.

از ناحیه "زمان"، این تجاوز همزمان با حضور دولت موقت و نزدیک شدن به انتخابات رژیم صهیونیستی است. یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز می‌خواهد با ظاهرشدن به عنوان مردی قدرتمند، امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کند و می‌تواند از طریق عملکرد در عرصه سوریه در انتخابات آینده به نتیجه برسد.

منتقدان می افزایند از ناحیه "مکان" انتخاب طرطوس در سایه سرد شدن روابط روسیه و رژیم صهیونیستی و پیام های متبادل بین دو طرف در مورد موضع صهیونیست ها در قبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین و پاسخ روسیه است. به این معنی که این تجاوز ممکن است پیام صهیونیست ها به روسیه باشد که دست آنها به منطقه یا مکان های حیاتی برای پایگاه های نظامی روسیه در داخل سوریه می رسد.

آنها خاطرنشان می کنند از ناحیه "داده ها"، این تجاوز در سایه تعیین مرز با لبنان صورت می گیرد که ممکن است این پرونده به نفع رژیم صهیونیستی به پایان نرسد از این رو رژیم صهیونیستی ممکن است بخواهد این کرنش و تسلیم در مقابل مقاومت و لبنان را با حمله به سوریه پوشش دهد.

کارشناسان خاطرنشان کردند انجام این اقدام تجاوزکارانه در آستانه امضای قریب الوقوع توافق نامه لغو تحریم ها علیه ایران،بیانگر مخالفت پنهان و غیرمستقیم صهیونیست ها با این توافق است که احتمال دارد در روزهای آینده دوباره احیا شود.

بنابراین با توجه به همه این موارد شرایط این تجاوز با تجاوزهای قبلی کاملا متفاوت است، هرچند طبق رویه همیشگی رژیم صهیونیستی برعلیه سوریه است.

کارشناسان امور خاورمیانه بر این باورند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای پیمان خاورمیانه جدید به منطقه و ریاض آمد؛ اما حزب الله مانع تحقق این پروژه شد و اکنون محور قدس که از ایران تا یمن، عراق، سوریه و لبنان و غزه امتداد دارد، این محورها جملگی مانع از اجرای پروژه انحلال و اجرای پروژه خاورمیانه جدید توسط رژیم صهیونیستی می شود.

کارشناسان معتقدند تجاوز اخیر به سوریه پیامی روشن برای لبنان نیز هست زیرا تأثیرگذارترین محور بر موجودیت رژیم صهیونیستی لبنان و جنوب لبنان است که محور قدس بر پایه آن می چرخد.

پژوهشگران سیاسی بر این باورند که علیرغم تعدد پیام و اهداف این تجاوز رژیم صهیونیستی، به ناچار زمان ورود مستقیم به میدان از سوی صهیونیست ها فرارسیده به ویژه که چندی پیش دولت سوریه توانست یک رهبر مهم داعش را از بین ببرد.

در پایان کارشناسان افزودند این تجاوز حاوی پیام برای صهیونیست‌ها و داخل رژیم صهیونیستی نیز می باشد، زیرا این رژیم با نگرانی این احتمال را می‌دهد که توافقنامه لغو تحریم ایران امضا شود.پس نقش رژیم اشغالگر و کارآیی آن چه می شود؟ همزمان این رژیم شاهد شکست خود در اجرای تمام برنامه برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی است.

همه این موارد تایید می کند که این تجاوزتنها پاسخ به سوریه نیست، بلکه پاسخ به یک ائتلاف کامل بر ضد صهیونیست ها است؛ از جمله حمله هوایی روسیه به پایگاه آمریکایی «التنف» در سوریه که در حکم اتاق عملیات برای حمایت از رژیم صهیونیستی، نیروهای تروریستی در جنوب، و داعش بود.

پربیننده ترین خبرها