طالبان یکی از فرماندهان پیشین خود را که قصد فرار به ایران داشت کشت

طالبان یکی از فرماندهان پیشین خود را که قصد فرار به ایران داشت کشت
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 18:24

مهدی مجاهد ۱۳ سال پیش به صفوف طالبان پیوست و در سقوط دولت پیشین در ولایات شمالی افغانستان نقش مهمی ایفا کرد.

العالم - آسیا

به گزارش العام به نقل از رویترز، وزارت دفاع طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای مرزی این گروه مهدی مجاهد، از فرماندهان پیشین گروه را که بر سر سهم هزاره‌ها از حکومت به مخالفت با طالبان برخاسته بود، «هنگامی که قصد داشت از طریق ولایت هرات به ایران برود» کشته‌اند.
طالبان در این اعلامیه در مورد زمان دقیق کشته شدن مهدی مجاهد توضیحی نداده است، اما یکی از سخنگویان مهدی مجاهد خبر کشته شدن او را تأیید کرد.
طالبان در اطلاعیه خود، مجاهد را «بغاوت‌گر» به‌ معنای «شورشی و طغیان‌گر» خوانده است. او پس از اختلاف با حکومت طالبان در ولسوالی بلخاب سرپل با طالبان چندین بار به‌ طور مسلحانه درگیر شده بود.
مهدی مجاهد ۱۳ سال پیش، زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشتند، به صفوف طالبان پیوست و در سقوط دولت پیشین در ولایات شمالی افغانستان نیز نقش مهمی ایفا کرد.
با این حال، ماه‌ها پس از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان، به‌ دلیل بی‌اعتنایی گروه اصلی طالبان به درخواست او برای رسیدن سهم بیشتر به هزاره‌ها در حکومت، به مخالفت با آنان برخاست و یکی از دست‌کم سه جبهه داخلی تشکیل‌شده علیه طالبان را رهبری می‌کرد.
جبهه مقاومت ملی، تحریک آزادی افغانستان و گروه تروریستی داعش از جمله گروه‌هایی هستند که پس از به حکومت رسیدن طالبان در افغانستان علیه آنها جبهه نظامی تشکیل داده‌اند.
شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان و جمهوریت‌خواهان افغانستان نیز از جمله جریان‌هایی هستند که در عرصه سیاسی مخالف طالبان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
سازمان جهانی حقوق بشر پیشتر اعلام کرده بود طالبان بسیاری از مردم این مناطق را که اغلب اهل تشیع هستند، مجبور به ترک زیستگاه خود کرده‌اند.
طالبان که یک سال پیش بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی، تاکنون از تشکیل حکومت فراگیر خودداری کرده‌اند و هنوز هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها