محبوبیت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان بهبود نیافته است

محبوبیت بایدن پس از خروج آمریکا از افغانستان بهبود نیافته است
سه شنبه 25 مرداد 1401 - 10:48

به نوشته ان‌پی‌آر، خروج بی‌ضابطه و بدون برنامه آمریکا از افغانستان نقطه عطفی برای ریاست جمهوری بایدن بود که پایان محبوبیت او و آغاز سال سخت سیاسی وی را در پی داشت.

العالم - آمریکا

رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در گزارشی نوشت: در اواخر این ماه، کاخ سفید قصد دارد سالگرد خروج ایالات متحده از افغانستان را گرامی بدارد. پرزیدنت بایدن می خواهد از نیروهای نظامی و متحدان ایالات متحده که در طول دو دهه جنگ در افغانستان حضور داشته اند تقدیر کند. اما این عقب نشینی همچنین نقطه عطف ریاست جمهوری بایدن را نشان می دهد - لحظه ای که محبوبیت او کاهش یافت و هرگز به طور کامل بهبود نیافت.

در ماه اوت گذشته، هنگامی که افغان ها در بحبوحه تیراندازی‌ها به فرودگاه کابل هجوم می‌آوردند، جهان شوکه شد. ...مردم ناامیدانه هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده را تعقیب کردند. حتی برخی از آنها هنگام بلند شدن هواپیما از آن آویزان شدند و سپس به طرز غم انگیزی به زمین سقوط کردند و جان سپردند.

اما در کاخ سفید، رئیس جمهور بایدن لحنی قاطع داشت. او گفت: «سربازان آمریکایی نمی توانند و نباید در جنگی بجنگند و در جنگی بمیرند که نیروهای افغان حاضر نیستند خودشان در آن بجنگند.»

او وعده داده بود که نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند. بایدن گفت که این یک خروج مسئولانه و ایمن خواهد بود. اما نحوه وقوع آن آشفته و غم انگیز بود. سیزده سرباز آمریکایی در یک بمب گذاری انتحاری کشته شدند و هزاران شهروند افغان که به ایالات متحده در جنگ با طالبان کمک کرده بودند، جا ماندند. این یک لحظه مهم برای ریاست جمهوری بایدن بود.

جان گانس، یکی از مقامات پیشین پنتاگون که در مورد کاخ سفید در ادوار مختلف در زمان جنگ نوشته است، می‌گوید: «هر رئیس‌جمهوری در اوایل دوره ریاست‌جمهوری خود دچار بحران می‌شود. از زمان جان اف کندی، هر رئیس‌جمهوری چیزی داشته است که به تحلیل رفتن شتاب برنامه و محبوبیت او در ذهن مردم آمریکا منجر شده است.»

در طول عقب‌نشینی از افغانستان، محبوبیت بایدن کاهش یافت و از آن زمان تاکنون نظرسنجی های او منفی بوده است. داگ ساسنیک، مشاور پیشین رئیس جمهور بیل کلینتون، می گوید این فقط افغانستان نبود که سقوط بایدن را آغاز کرد. کووید-19 در حال افزایش بود و تورم شروع به شتاب گرفتن کرده بود. اما ساسنیک می‌گوید خروج بدون ضابطه از افغانستان واقعاً به بایدن آسیب رساند زیرا وجهه رئیس‌جمهور را تضعیف کرد.

ساسنیک در این خصوص می‌گوید: «اگر بازگرداندن صلاحیت به دولت یکی از ویژگی‌های بارز نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری است، پس من فکر می‌کنم چگونگی خروج از افغانستان کاملاً در تضاد با نوعی منطق است که می‌گوید چرا باید به بایدن رای می‌دادید.»

کاخ سفید وعده داد گزارش کاملی از اشتباهات پیش آمده ارائه دهد. آن گزارش ها هنوز کامل نیست. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به رادیو ان‌پی‌آر گفت که هیچ عملیات نظامی بی عیب و نقص نیست. او مدعی شد بایدن هرگز به میزان محبوبیت خود توجهی نداشت، اما قویاً معتقد بود که پایان دادن به جنگ به نفع منافع ملی ایالات متحده است.

کربی در این خصوص می‌گوید: «من استدلال می‌کنم که رویدادهای سال گذشته نشان می‌دهد که ما توانستیم بر تهدیدها و چالش‌های دیگر تمرکز کنیم، نه اینکه چند هزار سرباز یا شاید حتی بیشتر از آن را در افغانستان نگه داریم.»

در عوض، کاخ سفید بر عملیات نظامی روسیه در اوکراین و چالش های جاری با چین متمرکز شده است. و ماه گذشته، بایدن فرمان حمله هواپیمای بدون سرنشین برای کشتن ایمن الظواهری رهبر القاعده را صادر کرد. محمد یونس، سردبیر گالوپ، می‌گوید در حالی که خروج بایدن به سقوط او در نظرسنجی‌ها منجر شد، اکنون رای دهندگان بیشتر نگران اقتصاد هستند.

یونس می‌افزاید: «تنها چیزی که می‌گویم این است که واقعاً مدت‌هاست که سیاست خارجی عاملی برای تغییر وضعیت ریاست‌جمهوری نبوده است.»

سلیندا لیک، یک استراتژیست دموکرات، می گوید این روزها افغانستان حتی در جلسه گروه های متمرکز با رای دهندگان مطرح نمی شود. او می‌افزاید: «دیگر هیچ کس آن را مطرح نمی کند. مردم در حال حاضر کاملاً روی اقتصاد داخلی متمرکز شده اند.»

بایدن به تازگی چندین پیروزی در زمینه مسائل داخلی به دست آورده است، اما تا کنون این تحولات تنها به بهبود اندکِ محبوبیتش منجر شده است. داگ ساسنیک، مشاور کلینتون، می‌گوید هنوز زود است که بدانیم آیا بایدن می‌تواند جریان سیاسی را تغییر دهد یا خیر. ساسنیک می‌گوید: «وقتی روایتی دارید که شروع به منفی شدن می کند و اتفاقاتی برای تقویت آن روایت منفی رخ می دهد، شتاب منفی بیشتری ایجاد می شود.»

خودِ بایدن همچنان خوش بین است و به کسانی که به او گوش می دهند می گوید که روند در حال تغییر است، اما دیدن این تغییر، زمان می برد.

پربیننده ترین خبرها