حیات سیاسی آمریکا و کودتای یک شعبده باز علیه شعبده بازی دیگر!

حیات سیاسی آمریکا و کودتای یک شعبده باز علیه شعبده بازی دیگر!
پنج‌شنبه 27 مرداد 1401 - 16:42

"تقلب در انتخابات، نژادپرستی، جنگ داخلی، شورش مسلحانه" عبارات و اصطلاحاتی که آمریکا چندین دهه همواره برای رسیدن به منافع خود و اجرای سیاست خارجی خود به کار برده است. هیچ کس فکر نمی کرد اصطلاحات مذکور در حیات سیاسی آمریکا تا این اندازه نقش اساسی و محوری داشته باشند.

العالم_ آمریکا

حدود دو سال پیش، زمانی که جو بایدن به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، مسیرهای سیاسی متفاوتی بر سر راه ایالات متحده ظاهر شد. بی مبالغه می توان گفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا سهم بزرگی در این امر داشته است. ترامپ شاید اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که آشکارا و واضح درباره دولت «پنهان»، ساختار حاکم بر آمریکا و لزوم مقابله با آن صحبت کرد. پس از آن مفهوم دولت پنهان در ادبیات سیاسی آمریکا پربسامد شد. با انتخاب بایدن و همزمان بحران سیاسی در کشور، از تقلب در آرا و دزدی در انتخابات بسیار صحبت به میان آمد. کار بدانجا رسید که شورش مسلحانه حامیان دونالد ترامپ و هجوم گروهی از طرفداران تندرو وی به کنگره و ساختمان کاپیتول در ششم ژانویه 2021 رخ داد.

چند ماه قبل از انتخابات میان دوره ای، دولت بایدن و حزب دموکرات با چالش های دشواری از جمله کاهش محبوبیت رئیس جمهور به دلیل مشکلات اقتصادی داخلی روبرو شد. بنابراین موضوع استفاده از پرونده ترامپ برای کسب رای مطرح گردید. تحقیقات درباره وقایع ساختمان کنگره و سپس یورش‌هایی که توسط پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به خانه ترامپ در استراحتگاه "مار-اِ-لاگو" در فلوریدا انجام شد.

از سوی دیگر در دنیای سیاست آمریکا شیوه جدیدی به صورت تهدید علیه ماموران اف‌بی‌آی پدیدار شد. این کار با مشارکت صریح سایت‌ها و روزنامه‌های راست‌گرای منتشرکننده اسامی و آدرس عناصر شرکت‌کننده در حمله به مار-اِ-لاگو انجام شد. این احزاب همچنین تهدید کردند در پاسخ به "هدف گیری ترامپ" و فشار سیاسی براو، به جنگ داخلی و شورش مسلحانه دامن خواهند زد.

با توجه به خروج ترامپ و حزب جمهوری خواه از بستر سوابق سیاسی تاریخی و نیز توسل دولت بایدن و حزب دموکرات به افشای اسناد فوق محرمانه که خارج از چارچوب سیاست سنتی آمریکا است، به نظر می رسد که مسیر سیاسی آمریکا در آینده شاهد نمونه های بسیاری از کاربرد اصطلاحات، عبارات و سناریوهایی خواهد بود که واشنگتن مدتهاست برای تصویب برنامه های سیاسی خود در کشورهایی که آنها را کشورهای «جهان سوم» می نامد، استفاده می کند.

پربیننده ترین خبرها