کاهش قدرت امریکا در منطقه

کاهش قدرت امریکا در منطقه
يکشنبه 9 مرداد 1401 - 22:36

استاد علوم سیاسی و حقوق بین الملل، گفت : پیش بینی های زیادی قبل از سفر رئیس جمهوری امریکا به منطقه صورت گرفت و انتظارات زیادی از این سفر می رفت، به طوری که بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل در کنست این رژیم از «ائتلاف پدافند هوایی خاورمیانه» تحت رهبری آمریکا سخن گفته بود.

العالم - قلم رصاص

علی فضل الله در گفتگو با برنامه " قلم رصاص" که از شبکه خبری العالم پخش می شود، با اشاره به پیش بینی های زیادی که قبل از سفر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به منطقه صورت گرفت، از جمله مصاحبه علنی شاه اردن با شبکه cnbc درباره تشکیل ناتوی عربی، گفت همه این جوسازی های گسترده قبل و بعد از سفر رئیس جمهوری امریکا، به منطقه به واقعیت نه پیوست بلکه منجر به نوعی عقب نشینی شد.

فضل الله به تغییر این روایت از سوی وزیر خارجه اردن و نیز سخن گفتن امارات متحده از بازگشت سفیر خود به تهران اشاره کرد و اظهار داشت که عربستان از تقویت همکاری امنیتی و سیاسی خود با ایران صحبت کرده است.

وی همچنین با اشاره به مواضع سلطان نشین عمان، قطر ، کویت و کشورهای دیگر ، گفت که این مواضع موجب ناخرسندی اسرائیل شد ، چرا که سفر بایدن نتیجه مطلوب را به دنبال نداشت.

برنامه " قلم رصاص" به نوشته های " مارک لینچ " محقق و کارشناس امریکایی درامور خاورمیانه و نویسنده کتاب صداهای ملت های جدید عربی می پردازد که تحت عنوان " ساختار قدیمی جدید خاورمیانه" در مجله فارین افیرز امریکا منتشر شد.

لینچ گفت : سفر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه به تشکیل ائتلاف امنیتی جدید منجر نشد ولی با این حال ، دولت بایدن به دنبال تحقق خواسته هایی گسترده تر است که پیش از این موفق به تحقق آن نشده است.

لینچ افزود: ثابت شده است که زمان شایعه سازی رسانه ها قبل از سفر بایدن درباره تشکیل ائتلاف نظامی رسمی با کشورهای عربی و " اسرائیل " گذشته است وهدف از این سفر ، پیش بردن منطقه به سمت یک ساختار منطقه ای جدید بود که مبتنی بر همکاری میان کشورهای عربی و " اسرائیل " ضد ایران با هدایت آمریکا باشد.

وی گفت: وضعیت خاورمیانه اکنون دیگر به گونه ای نیست که به واشنگتن اجازه دهد که سیاست های خود را بر آن دیکته کند، این وضعیت به گونه ای است که رهبران خاورمیانه ترجیح می دهند که سیاست های خود را بر اساس جهان چندقطبی تدوین کنند.

وی ادامه داد: قدرت های منطقه ای دیگر اعتقادی به این ندارند که امریکا به بهانه حمایت از کشورهای منطقه در امور آن ها دخالت نظامی کند. این کشورها عمیقا نبود امنیت را احساس می کنند و تردید آنان بسیار عمیق است و درعین حال، توانایی ها و اراده سیاسی امریکا کافی نیست.

به گفته وی، همه شواهد حاکی از آن است که اکثر ملت های عربی با ایده عادی سازی روابط با " اسرائیل" بدون حل و فصل موضوع فلسطین مخالف هستند و رویکرد بایدن را دراین زمینه نادرست می دانند.

پربیننده ترین خبرها