اردوغان: آمریکا در پس ناآرامی‌ها در عراق است/ به خاک سوریه چشم نداریم

اردوغان: آمریکا در پس ناآرامی‌ها در عراق است/ به خاک سوریه چشم نداریم
جمعه 28 مرداد 1401 - 15:03

رئیس جمهور ترکیه گفت، آمریکا در پس ناآرامی‌ها در عراق است و گروه‌های تروریستی در سوریه را تغذیه می‌کند.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه هنگام بازگشت از اوکراین گفت، آمریکا در پس ناآرامی‌ها در عراق است.

اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: «اگر امروز در عراق ناآرامی وجود دارد، متأسفانه آمریکا در پس آن است. آمریکایی‌ها همچنان گروه‌های تروریستی در سوریه را تغذیه می‌کنند».

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد، کشورش به خاک سوریه چشم ندارد و فقط به دنبال مقابله با تروریسم در شمال این کشور است و برای انجام عملیات علیه گروه‌های تروریستی در این کشور «آماده» است.

اردوغان افزود، آنکارا درباره هر اقدامی که قرار باشد در سوریه انجام گیرد، با روسیه در ارتباط خواهد بود. او همچنین با اشاره به لزوم حل مسائل سوریه برای رسیدن به صلح و منطقه و محافطت از شهروندان ترکیه‌ای گفت:‌ «ما باید در نهایت این را بدانیم و بپذیریم، گفت‌وگوی سیاسی و دیپلماسی بین کشورها هرگز نباید قطع شود. همواره چنین گفت‌وگوهایی وجود داشته و خواهد داشت».

وی درباره جنگ اوکراین گفت، ترکیه آمادگی دارد از طریق دیپلماسی مسائل میان مسکو و کی‌یف را حل کند و از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او دعوت می‌کند برای ملاقات به ترکیه بروند.

اردوغان همچنین درباره نشست سه‌جانبه با زلنسکی و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که دیروز انجام شد گفت، گام‌هایی که می‌توان در راستای صادرات غلات اوکراین برداشت مورد بحث قرار گرفت و در این زمینه جامعه جهانی باید مسئولیت خود را بپذیرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود، قصد دارد در تماس تلفنی با پوتین، درباره وضعیت نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» در اوکراین گفت‌وگو کند.

او درباره روابط مصر و ترکیه نیز گفت، ارتباط‌ها در سطح وزرا ادامه دارد و امید دارد که این ارتباط‌ها به عالی‌ترین مقام‌ها نیز برسد زیرا «مردم مصر برادران ما هستند».

فارس

پربیننده ترین خبرها