سازمان ملل خواستار غیرنظامی شدن نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد

سازمان ملل خواستار غیرنظامی شدن نیروگاه اتمی زاپوریژیا شد
جمعه 28 مرداد 1401 - 19:13

دبیرکل سازمان ملل خواستار توافق بین کی‌یف و مسکو برای غیرنظامی شدن نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا شد.

العالم - آمریکا

به نقل از رویترز، آنتونی گوترش پس از دیدار از منطقه لویو در غرب اوکراین، در گفت‌ و گو با خبرنگاران، با ابراز نگرانی شدید درباره وضعیت جنگی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، خواستار غیرنظامی شدن این نیروگاه و منطقه اطرف آن شد.

وی خواستار خروج نظامیان از نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و جلوگیری از هدف قرار گرفتن آن در حملات شد.

دبیرکل سازمان ملل گفت: تاسیسات اتمی زاپوریژیا نباید برای عملیات نظامی استفاده شود و رسیدن به توافقی برای تضمین ایمنی آن ضروری است.

وی ضمن هشدار مجدد به مسکو نسبت به قطع شدن نیروگاه هسته ای زاپوریژیا از شبکه اوکراین، بر انجام اقدام های بیشتر به منظور اطمینان یابی از دسترسی به غذا در این کشور که از حدود 6 ماه گذشته تحت حملات روسیه قرار دارد، تاکید کرد.
او خواستار قطع نشدن نیروگاه هسته‌ای تحت اشغال روسیه از شبکه اوکراین شد.

روسیه با رد اتهامات اوکراین درباره استقرار تجهیزات سنگین نظامی در محوطه نیروگاه اتمی زاپوریژیا، از اداره این تاسیسات توسط مهندسان اوکراینی خبر داده است.

مسکو اعلام کرده در صورت تکرار حملات ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا، ممکن است مجبور شود فعالیت نیروگاه را متوقف کند.

ولادیمیر روگوف یکی از اعضای شورای منطقه‌ای زاپوریژیا اعلام کرده که نیروهای اوکراینی در ساعات پایانی روز پنجشنبه، با استفاده از توپخانه سنگین، اقدام به گلوله باران شهر انرگودار، واقع در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا کرده‌اند.

همچنین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی دیروز (پنجشنبه) نسبت به فعالیت نظامی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد ادامه این وضعیت می‌تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد.

نیروگاه زاپروژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روس به تصرف درآمد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها