تداوم انفجار در پایگاه‌های روسی؛ مقام اوکراینی: کریمه به ما برمی‌گردد

تداوم انفجار در پایگاه‌های روسی؛ مقام اوکراینی: کریمه به ما برمی‌گردد
جمعه 28 مرداد 1401 - 16:51

در پی وقوع سومین انفجار در پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه، یک مقام اوکراینی گفت، این شبه‌جزیره به اوکراین برمی‌گردد.

العالم - اروپا

با وقوع سه انفجار در پایگاه‌های نظامی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و روستای داخل خاک روسیه، اوکراینی‌ها لفاظی درباره حمله متقابل را تشدید کرده‌اند.

به نوشته وبگاه شبکه «فاکس نیوز»، اوکراین در حال ارسال این پیام به روسیه است که قصد دارد شبه‌جزیره کریمه که از سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شده را پس بگیرد.

«سرهی براتچوک» سخنگوی دولت نظامی اودسا در اوکراین این هفته در مصاحبه با روزنامه «تایمز» انگلیس گفت: «این آتش‌بازی‌ها به این معنا هستند که کریمه در حال بازگشت به اوکراین است».

این اظهارات پس از آن مطرح شده که سه انفجار به فاصله چند روز در پایگاه‌های نظامی روسیه در کریمه رخ داده است و به تجهیزات و خطوط ارتباطی آسیب وارد کرده است.

کی‌یف تا به حال به صورت رسمی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و برخی دیگر از مقامات این کشور به طور تلویحی به برنامه برای حمله به این منطقه اشاره کرده‌اند.

«ربکا کافلر» مأمور امنیتی سابق آمریکایی و نویسنده کتاب «دستورالعمل پوتین: طرح مخفی روسیه برای شکست آمریکا» به فاکس نیوز گفت: «گرچه اوکراین به‌طور رسمی مسئولیت این انفجارها را قبول نکرده ولی رئیس جمهور زلنسکی پیش‌تر هشدار داده بود که برای حملات متقابل در ماه‌های آگوست و سپتامبر برنامه‌ریزی شده است و شخص وی و مشاورش میخاییلو پودولیاک به دخالت اوکراین در انفجارهای اخیر اشاراتی داشته‌اند».

زلنسکی اخیراً اعلام کرده: «هر روز و هر شب شاهد گزارش‌هایی از انفجارهای موقت در قلمروهای تحت اشغال اشغالگران هستیم. من هم‌اکنون از تمامی مردم کریمه، در مناطق جنوب کشور و مناطق تحت اشغال دونباس و منطقه خارکیف می‌خواهم که بسیار مراقب باشند. لطفاً به تأسیسات نظامی ارتش روسیه و تمامی مکان‌هایی که آن‌ها مهمات و تجهیزات خود را انبار می‌کنند و مراکز فرماندهی دارند، نزدیک نشوید».

پودولیاک نیز مدعی شده که کی‌یف قصد دارد پل کریمه را تخریب کند. او در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین»، این پل را که کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، «غیرقانونی» خواند و اهمیت نظامی آن را که شریان حمل و نقل است، یادآوری کرد. او گفت: «این گونه اشیاء باید نابود شود».


موقعیت و زمان انفجارهای اخیر در کریمه

مقام‌های روس گفته‌اند گروه تروریستی «حزب التحریر» در پس این انفجارها بوده‌اند و ۶ نفر از آن‌ها نیز کشته شده‌اند. «اولکسی رِزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین با این حال گفته اوکراین قصد دارد به هدف قرار دادن مواضع در عمق قلمروهای تحت تسلط روسیه ادامه دهد.

علاوه بر انفجارها در کریمه، روزنامه «ایندیپندنت» امروز (جمعه) نوشت که روز گذشته آتش‌سوزی در انبار مهمات در منطقه «بلگورود» در داخل خاک روسیه و نزدیک به مرز اوکراین موجب تخلیه دو روستای مجاور آن شده است.

ایندیپندنت به نقل از «ویاچسلاو گلادکوف» فرماندار بلگورود نوشت، این آتش‌سوزی تلفات جانی در پی نداشته است اما حدود ۳ هزار نفر ساکنین این دو روستا به فاصله امنی منتقل شده‌اند.

به گفته این مقام محلی روس، علت وقوع این آتش‌سوزی در دست بررسی است. تصاویر منتشر شده از این آتش‌سوزی و انفجارهای متعاقب آن، ستون غلیظی از دود را نشان می‌دهد که از این انبار تسلیحاتی به هوا بر می‌خیزد با این حال ایندیپندنت نوشت نمی‌تواند صحت این ویدئو را تأیید کند.

ف

فیلم منتصب به آتش‌سوزی در انبار مهمات بلگورود روسیه

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها