ترامپ از دولت بایدن شکایت می‌کند

ترامپ از دولت بایدن شکایت می‌کند
شنبه 29 مرداد 1401 - 14:13

در پی بالا گرفتن نزاع حزبی در آمریکا، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد در حال تنظیم شکایت از دولت فعلی است.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا روز جمعه اعلام کرد، قصد دارد از دولت این کشور بابت ورود غیرقانونی به ملکش شکایت کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، ترامپ در رسانه اجتماعی شخصی خود نوشت: «یک اقدام حقوقی در ارتباط با متمم چهارم قانون اساسی به‌زودی درباره ورود غیرقانونی به منزل من، مار ئه لاگو، تشکیل خواهد شد که درست قبل از مهم‌ترین انتخابات میان‌دوره‌ای رخ داد».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «حق من و حق تمام آمریکایی‌ها در سطحی که کمتر در کشورمان دیده شده، پایمال شده است. به یاد داشته باشید که آن‌ها حتی از کمپین انتخاباتی من هم جاسوسی کردند. بزرگ‌ترین پرونده‌سازی در تاریخ آمریکا به مدت شش سال در جریان است بدون اینکه برای مسببانش عواقبی داشته باشد. این اقدامات نباید اجازه ادامه پیدا کردن داشته باشند».

او در ادامه نوشت: «در تاریخ کشورمان هرگز زمانی نبوده که مأموران قانون اینطور شرورانه و خشونت‌آمیز در سیاست‌های ملت ما مداخله کنند».

ترامپ با اشاره به متهم شدنش به دریافت کمک روسیه برای پیروزی در انتخابات که دموکرات‌ها نتوانستند آن را اثبات کنند گفت:‌ «حتی بعد از شیادی روسیه، روسیه، روسیه و حقه‌بازی استیضاح شماره یک، حقه‌بازی استیضاح شماره دو، [رابرت] مولر مچ‌گیر که بارها در برابر کنگره دروغ گفت و در موارد متعددی اطلاعات جعلی در اختیار دادگاه "فیزا" قرار داد و این اقدامات همچنان ادامه دارند. آن‌ها هیچ شرمی ندارند و دارند کشور ما را نابود می‌کنند».

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «چیزی که اکنون در کشور ما رخ می‌دهد هرگز سابقه نداشته است. مأموران قانون ما شبیه آن‌هایی شده‌اند که در کشورهای جهان سوم وجود دارد. فکر نمی‌کنم مردم این‌ها را تحمل کنند، از انتخابات‌های متقلبانه تا مرزهای باز و تورم و تحویل ارتش ما به دشمن و بسیاری چیزهای دیگر، تا چه مقدار دیگر می‌توانیم تحمل کنیم؟»

بامداد سه‌شنبه هفته قبل بود که بازرسان فدرال پس از ورود به عمارت ترامپ و تفتیش چند ساعته، هزاران سند محرمانه را توقیف کردند که او هنگام ترک کردن ریاست‌جمهوری از کاخ سفید آورده بود.

ترامپ در واکنش به این یورش طی بیانیه‌ای گفت: «چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند رخ دهد. متأسفانه، آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است که در سطحی که قبلاً دیده نشده بود، فاسد شده است».

چند روز قبل اما روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که حداقل یکی از وکلای رئیس جمهور سابق این کشور در ماه ژوئن اظهارنامه‌ای را امضا کرده بود مبنی بر اینکه تمام اسناد محرمانه در عمارت ترامپ به دولت بازگردانده شدند.

ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی باید اسناد مربوط به صدور مجوز لازم برای تفتیش عمارتش در فلوریدا را منتشر کنند اما «مریک گارلند» وزیر دادگستری آمریکا مخالفت کرد.

در همین حال یک قاضی آمریکایی شامگاه پنجشنبه گفت که تمایل دارد برخی از شواهد ارائه شده توسط وزارت دادگستری ایالات متحده برای توجیه بازرسی هفته گذشته از عمارت ترامپ در ایالت فلوریدا را منتشر کند.

هم زمان با اتهام‌زنی‌های ترامپ علیه دموکرات‌ها، وزارت دادگستری آمریکا در حال بررسی سه مورد اتهام قانون‌شکنی توسط ترامپ است. این اتهامات، نقض قانون جاسوسی از طریق تصاحب اطلاعات امنیت ملی آمریکا، از بین‌ بردن، مخفی کردن یا دست بردن در اسناد به قصد اخلال در تحقیقات را شامل می‌شوند.

این سه اتهام جدید علیه ترامپ در حالی مطرح شده‌اند که رئیس جمهور سابق آمریکا با اتهام متعددی از تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره تا فرار مالیاتی و تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ متهم است.

پربیننده ترین خبرها