ترامپ و اسناد محرمانه| نگرانی کاخ سفید از احتمال لو رفتن روش‌های جاسوسی آمریکا

ترامپ و اسناد محرمانه| نگرانی کاخ سفید از احتمال لو رفتن روش‌های جاسوسی آمریکا
شنبه 29 مرداد 1401 - 04:41

کاخ سفید در محافل خصوصی از اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتقال مجموعه‌ای از اسناد محرمانه و فوق محرمانه به محل اقامتش در ایالت فلوریدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

العالم-آمریکا

مقام‌های کاخ سفید در محافل خصوصی از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتقال مجموعه‌ای از اسناد محرمانه و فوق محرمانه به محل اقامتش در ایالت فلوریدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

گزارش وبگاه شبکه خبری سی‌‌ان‌ان حاکی است یکی از نگرانی‌های مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا احتمال لو رفتن روش‌ها و منابع دستگاه‌های جاسوسی آمریکا است.

این وبگاه در گزارشی تصریح کرده همزمان با آشکار شدن جزئیات بیشتری از حمله اف‌بی‌آی به محل اقامت دونالد ترامپ مقام‌های دولت فعلی آمریکا نگران هستند که چه اطلاعاتی توسط رئیس‌جمهور سابق به محل اقامتش منتقل شده و اینکه آیا اطلاعات مذکور ممکن است منابع و روش‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را در معرض خطر قرار دهند یا خیر.

یک مقام ارشد آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده به سی‌ان‌ان گفت: «نگرانی‌های شدیدی وجود دارد.»

یک منبع که از جزئیات موضوع باخبر است هم گفته دیگر موضوعی که مقام‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا را نگران می‌کند اطلاعاتی است که ترامپ ممکن است خارج کرده باشد. نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا در ماه‌های گذشته جلساتی با وزارت دادگستری، کمیته‌های مقتضی کنگره و سازمان آرشیو اسناد ملی آمریکا درباره اسناد حساسی که ممکن است مفقود شده باشند برگزار کرده‌اند.

مقام‌های کاخ سفید در محافل علنی از اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کرده و گفته‌اند که وزارت دادگستری بایستی در خصوص تحقیقات این پرونده اظهارنظر کند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به جو بایدن در خصوص این پرونده گزارشی ارائه نشده و اطلاعات مربوط به آن تنها از طریق گزارش‌های رسانه‌ای به دفتر کار او رسیده است.

چند روز پیش مأموران اف‌بی‌آی با هجوم به عمارت اعیانی ترامپ در ایالت فلوریدا، چندین جعبه اسناد و مدارک را از وی ضبط کردند. چند روز بعد رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که رئیس جمهور سابق آمریکا شمار زیادی از اسناد محرمانه از جمله مدارک مربوط به تسلیحات اتمی را پس از خروج از کاخ سفید به خانه خود برده است.

ترامپ با محکوم کردن این اقدام از سوی اف‌بی‌آی، از وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرد حکم مربوط به تفتیش منزلش را منتشر کند. وی همچنین برگرداندن مدارک ضبط‌شده‌اش را خواستار شد.

اقدام اف‌بی‌آی واکنش خشم‌آلود هواداران ترامپ و انتقادهای تند آنها از اف‌بی‌ی و وزارت دادگستری را نیز به همراه داشته است. طرفداران ترامپ معتقدند این تحقیقات انگیزه‌های سیاسی دنبال می‌کرده است.

منابع خبری در روزهای گذشته گزارش داده‌اند که تهدیدها علیه کارکنان اف‌بی‌آی افزایش یافته است. چند روز پیش مردی هنگام تلاش برای ورود به یکی از ساختمان‌های اف‌بی‌ای به ضرب گلوله کشته شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها