العربی الجدید: اسرائیلی‌ها از نقششان در خروج آمریکا از برجام پشیمانند

العربی الجدید: اسرائیلی‌ها از نقششان در خروج آمریکا از برجام پشیمانند
شنبه 29 مرداد 1401 - 15:41

شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داد که مقامات امنیتی اسرائیل از فشارهای خود بر دولت «دونالد ترامپ» برای خروج آمریکا از برجام پشیمان هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

مقامات رژیم صهیونیستی از فشار اعمال شده توسط تل آویو بر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای ابراز پشیمانی و تاسف کردند.

طبق گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «العربی الجدید»، شبکه تلویزیونی رسمی «کان» اعلام کرد که سران امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا کردند که ایران و قدرت‌های بزرگ به سوی همان توافق پیش می‌روند، اما پس از آن که تهران در برنامه هسته‌ای خود به ویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به پیشرفت بزرگی دست یافت؛ اگر آمریکا از توافق خارج نمی‌شد، ایران از این پیشرفت اجتناب می‌کرد.

در گزارشی که این شبکه صهیونیستی جمعه شب پخش کرد، آمده بود که سران امنیتی تل‌آویو این احساس پشیمانی را در یک نشست مشورتی که در آن «یائیر لاپید» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم شرکت کرده بود، ابراز کردند. این شبکه گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق اسرائیل، موضوع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را موضوعی اساسی در مبارزات انتخاباتی قرار داده و آن را به عنوان یک دستاورد برای خود به این رقابت‌ها آورده است.

در همین راستا، این شبکه در گزارشش افزود که سران رژیم صهیونیستی فشارهای خود را بر دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تشدید کردند تا در هر توافقی که با ایران حاصل می‌شود، خواسته‌های تل‌آویو را در نظر بگیرد؛ به ویژه خواسته‌هایی نظیر حفظ پرونده‌های تحقیقاتی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اینکه توافق جدید اجازه دهد دوره بازرسی از نهادهای هسته‌ای تهران طولانی شود.

شبکه کان خاطرنشان کرد که «ایال هولاتا» مشاور امنیت رژیم صهیونیستی، به واشنگتن رفت تا با «جیک سالیوان» همتای آمریکایی خود، درباره شرایطی که تل‌آویو معتقد است هرگونه توافق با تهران باید به آن‌ها پایبند باشد، گفت‌وگو کند.

این در حالی است که دو روز گذشته (پنج‌شنبه) لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای اعتراضی به دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به تلاش‌های تل‌آویو برای اثرگذاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفت که «اسرائیل با انتقال پیام از طریق کانال‌های پنهان و آشکار خود به آمریکایی‌ها، در تلاش است تا بر مباحث حساسی که این روزها در کاخ سفید درباره احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، تأثیر بگذارد».

به گزارش فارس، دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه پیدا کرد.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه «فایننشال‌تایمز» مدعی شده بود که بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده است، ادعایی که از سوی تهران رد شد.

پربیننده ترین خبرها