اسلامی: چرخه سوخت هسته‌ای، چرخه‌ای قدرت‌ساز است

اسلامی: چرخه سوخت هسته‌ای، چرخه‌ای قدرت‌ساز است
يکشنبه 30 مرداد 1401 - 11:53

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: «ورود ما به حوزه فناوری‌های نوین و نوظهور به دلیل اینکه وارد رأس هرم قدرت می‌شویم و این هرم قدرت‌ساز است با موانعی و ممنوعیت‌هایی همراه شده است.»

العالم - ایران

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: باید بگویم، اتم و شکافتن هسته، اوج دانایی است که خداوند متعال توانایی انجام این کار را در وجود انسان به‌ ودیعه نهاده است.

وی افزود: موضوع آموزش و پرورش همیشه در کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد به‌طوری‌که جایگاه والای معلمان و فرهنگیان در قلب جامعه بوده و هست؛ چیزی نیست که کسی بتواند آن را تنزل دهد و جابه جا کند و در مجموع حاکمان هم نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا رابطه تعلق خاطر و قلب در این حوزه حاکم است و زمانی که کسی به دیگران مطلب و دانشی را می‌آموزد، وی را بنده خود می‌سازد. به همین دلیل همیشه در یادگیری و آموختن، انسان همواره در طلب علم و جویای دانش است و در مسیر رشد، حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر اتفاقاتی رخ می‌دهد و شرایط محیطی و جامعه و همچنین اوضاع سیاسی و شرایط خاص اجتماعی در این بخش تاثیرگذاری دارد نباید اجازه داد تا جایگاه و ارزش فرهنگیان و معلمان متاثر از شرایط مقطعی زیر سوال رود و آسیب ببیند، این جایگاه نباید با مسائل مادی معاوضه شود زیرا سعادت و پیشرفت چیزی نیست که پول و مادیات بتواند آنها را محقق کند. باور، اراده و اطمینان‌ها می‌تواند رشد و تعالی را به ثمر برساند؛ بنابراین به این موضوع باید از چنین زاویه‌ای نگریست.

درصددیم علم را به ثروت تبدیل کنیم

اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت در کشور نیاز داریم تا تغییراتی در دیدگاه‌ها ایجاد کنیم، زیرا اکنون بیش از هر زمانی در حال قدرت‌سازی هستیم و درصددیم علم را به ثروت تبدیل کنیم و مساله مهمی که حداقل در یک قرن گذشته از آن بازنگه‌داشته شده‌ایم؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم سازیم تا موضوع انشای تاریخی علم بهتر است یا ثروت را از ذهن فرزندان و دانش آموزان دور کنیم زیرا علم همان ثروت است و مهارتی که می‌تواند علم و دانش را به ثروت تبدیل کند در خانه و مدرسه متولد می‌شود. فرایند تبدیل علم و دانش به فناوری و در نهایت به صنعت و ثروت و تاثیر‌گذاری در جامعه و زندگی، یک مهارت چندپایه و ترکیبی است که در ادبیات مدیریت با کار تیمی به‌وجود می‌آید و این مهم مهارت محسوب می‌شود و در اصل مهارتی است که در مدرسه باید این اتفاق رخ دهد و در تعامل با خانه و مدرسه به تبلور برسد تا شاهد شکل‌گیری تربیت درست نسل آینده باشیم.

وی عنوان کرد: این مساله همان چیزی است که می‌تواند موجب خداحافظی با مدرک‌گرایی، خداحافظی با حفظ ‌کردن مطالب که هیچ خاصیتی ندارد، شود. پیش‌نیاز چرخه خلاقیت و نوآوری این مهارت‌ها محسوب می‌شود و این مهارت‌ها اکنون در صحنه تحصیلی و کاری کشور باید تقویت شود.

معتقد تبدیل دانایی به تبلور هستیم

وی تاکید کرد: ما معتقد به تبدیل دانایی به تبلور هستیم و باید به این شعر مشهور توجه ویژه داشت که توانا بود هرکه دانا بود و باید در این زمینه اندیشه کرد؛ بنابراین برای تحقق این مهم آموزش و پرورش باید کمک کند تا چرخه فعالیت مهارت‌آموزی و هنرپروری کردن و شکل‌‌گیری این موارد را دنبال کنیم زیرا جامعه و نسل فعلی نسبت به آن غفلت کرده پس باید در همه رشته‌ها و سرفصل‌های کاری، مهارت‌آموزی مورد توجه قرار گیرد و باید بدانیم این حوزه نیازمند اقدامات فراوان است و با تحقق این موارد، مسیر آینده تبدیل به مسیری می‌شود که فارغ‌التحصیلان حرفه‌ای و خردمند داشته باشد. به قول مسوولان و فرهنگیان، افراد دانش‌آموخته می‌شوند اما بیکار بودن این افراد اصلا پسندیده نیست زیرا وجود نیروی دانش‌آموخته دکترا یا کارشناس ارشد بیکار معنا ندارد، چراکه هدف از ادامه تحصیلات این است که افراد کارآفرین شوند و باید بررسی کرد که در این سال‌ها در چه مسیری حرکت کرده‌ایم که شاهد نتیجه فعلی هستیم.

نبود هماهنگی میان پذیرش برخی رشته‌ها و بازار کار فارغ‌التحصیلان

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بنده در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ام که اکثر جوانان دانش‌آموخته دچار مشکل بیکاری هستند؛ یک بررسی انجام دادیم که دانش‌آموختگان از دانشگاه‌ها چه کسانی هستند، چه رشته‌هایی را آموخته‌اند و اکنون کجا هستند؛ برای بنده جالب بود تقریبا تمام دانشگاه‌ها نتوانستند یک لیست برای بازه زمانی 5 تا 6 ساله ارائه دهند و بنده پیگیری‌های مکرر انجام دادم و سرانجام موفق به تهیه یک لیست شدیم که مشاهده شد 90 درصد دانش‌آموختگان چند رشته، شاغل بودند و کار آنها نیز مشخص بود اما در کنار آن تعداد فراوانی از رشته‌های تحصیلی وجود داشت که بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان آنها، بیکار بودند؛ از رییس دانشگاه سوال شد که چرا این دوره را دائم ادامه می‌دهید و چرا با گرفتن مکرر دانشجو موجب انباشت نیروی فارغ‌التحصیل می‌شوید در حالی که تقاضای کار برای این رشته محدود است بنابراین باید توجه داشت تقاضا محوری دارای یک نوع خروجی بوده و در مقابل بی‌برنامه‌بودن نیز دارای خروجی دیگری است. بنده این موارد را در سال‌های 74 -75 در دانشگاه تهران نیز مطرح و از وزارت علوم وقت خواهش کردم که سرفصل‌های درسی ارائه شده برای دانشجویان که برای طولانی مدت قابل استفاده نبود را تغییر دهد. زیرا مهم است بدانیم کدام سرفصل‌های درسی موجب یادگیری و مهارت آموزی می‌شوداما مدرک‌گرایی و به دنبال اشتغال و استخدام دولتی بودن ؛ موجب شده تا نسل ما با چالش‌های جدی مواجه شود.

اسلامی خاطرنشان کرد: این تفکر سبب شده تا شاهد تعداد فراوانی از جوانان بیکار باشیم و امکان اشتغالی دولتی تبدیل به دغدغه ذهنی بسیاری از جوانان در جستجوی کار شود در‌حالی‌که ما در حال طی کردن این مسیر هستیم و برای رسیدن به این اهداف مهم باید حتما به نقطه آغاز متفاوت بازگشت و بر روی ریل متفاوت حرکت کرد و شرایطی را فراهم کنیم تا برای تعلیم و تربیت و پرورش نیروی انسانی دارای قابلیت مهارت‌آموزی برنامه‌ریزی شود و در مسیر خلاقیت و نوآوری به سمت شکوفایی ملی حرکت کنیم تا بتوانیم پرورش نسل آینده را برنامه‌ریزی کنیم.

پیشرفت‌های هسته‌ای تحت تاثیر سند توسعه راهبردی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: به لطف الهی در این دوره در سازمان‌انرژی اتمی توانستیم سند توسعه راهبردی سازمان را تدوین و تصویب کنیم و از سوی رییس جهمور در 20 فروردین‌ماه 1401 از آن رونمایی شد، در این بازه زمانی 20 ساله فقط در بخش نیروگاهی حداقل 30 هزار نیروی متخصص را باید تربیت کرده و آموزش دهیم و به‌کار بگیریم؛ تعلیم و تربیت و ایجاد اشتغال در این ابعاد نیازمند تربیت نیروی انسانی با مهارت‌های ترکیبی است. در این سند؛ تاثیرگذاری انرژی اتمی در زندگی مردم در بخش سلامت، محیط زیست و هم صنعت را تعریف کرده‌ایم زیرا توانستیم به طراحی و ساخت سامانه‌هایی که به دلیل تحریم‌ها از سوی سایر کشورها هرگز در اختیار ما قرار نگرفته و نخواهد گرفت، دست‌یابیم.

وی افزود: باید بدانید که چرخه سوخت هسته‌ای، چرخه‌ای قدرت‌ساز است و ربطی به بمب ندارد و اگر مساله ساخت بمب اتمی مطرح می‌شود به این خاطر است که اجازه ندهند ما به این فناوری دسترسی یابیم. خوشبختانه در این مدت توانسته‌ایم در صنعت اتمی و هم مولکولی بر روی آب سنگین کار کنیم و باید توجه داشت در سال‌های اخیر مخالفت‌های فراوانی در زمینه تولید آب‌سنگین با کشور ما شده است ؛ همچنین ما امسال توانستیم از آب سنگین، قطره غربالگری نوزادان را تولید و بهره‌برداری کنیم. این دانش، دارای ارزش‌افزوده است و غیر از مصارف فوق‌العاده‌ای که در بخش‌های گوناگون دارد؛ می‌تواند به عنوان ظرفیت قدرتی مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی اظهار کرد: ورود ما به حوزه فناوری‌های نوین و نوظهور به دلیل اینکه وارد رأس هرم قدرت می‌شویم و این هرم قدرت‌ساز است با موانعی و ممنوعیت‌هایی همراه شده است؛ این ممنوعیت‌های مربوط به امروز نیست بلکه پیش‌از انقلاب نیز با دستیابی و حضور ایران به این عرصه مخالف بودند و اجازه نمی‌دانند کشور ایران و دولت شاهنشاهی که به عنوان دست‌نشانده دولت‌های غربی و تسلیم اوامر آنها بود به این قدرت دست‌یابد و دنبال این بودند که چنین ظرفیتی در ایران وجود نداشته باشد و آنها متناسب‌سازی هرم قدرت را بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود دنبال می‌کردند. از آن سال‌ها معتقد بودند ایران باید چرخه سوخت را خریداری کند و در این زمینه مشتری کشورهای قدرت‌مند باشد و در سطح اپراتوری باقی بماند بنابراین اجازه پیشرفت در صنعت هسته‌ای را نمی‌دادند.

مخالفت با حضور ایران در هرم قدرت هسته‌ای جهانی

معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: اکنون با استفاده از مسیر دانش‌بنیان‌ها می‌توان اقدام به تبدیل ایده به محصول از طریق ظرفیت‌سازی در کار طراحی مهندسی و قابلیت‌سازی با هدف دستیابی به تولید بر اساس برنامه‌ و نقشه‌راه کرد که قله هرم قدرت محسوب می‌شود اما طرف‌های مقابل با چنین پتانسیلی در ایران مخالف هستند و نمی‌خواهند کشوری مانند جمهوری‌ اسلامی ایران که هرگز تسلیم قدرت‌های جهانی نشده و نمی‌شود به چنین دانش و ظرفیتی دست یابد و اصلا این مساله را برنمی‌تابند. بنابراین این مسیر در اصل مسیر عزت، شرف، پیشرفت و قدرت‌ساز است و سبب گشایش‌های آتی خواهد شد تا کشور بتواند گام‌های رو‌به جلو بردارد.

هدف اصلی طرف‌های مقابل، قرار دادن ایران در تنگناست

وی افزود: طرف‌های مقابل در مسائل بین‌الملل به دنبال به اصطلاح «پرس کردن» و در تنگنا قرار دادن کشور هستند، در حالی که ما باید هنرمندانه میدان و عرصه را باز کنیم تا جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت و تعالی قرار گرفته و بر اساس منافع ملی گام بردارد و نسبت به توسعه امور اقدام کند. طرف‌های مقابل 20 سال است که اتهامات متعددی مانند ساخت بمب اتم به ایران می‌زنند و حتی در روزهای اخیر نسبت به ساخت‌ کلیپ‌های متعدد علیه ایران اقدام کردند و منافقان میزگردی در آمریکا تشکیل دادند تا موارد و مسائل را تحلیل کنند و نتیجه بگیرند قصد ایران در این صنعت صلح‌آمیز نیست؛ 20 سال مذاکره، 20 سال تهمت، 20 سال انجام سنگین‌ترین بازرسی‌ها از کشور را دنبال کردند .

انجام 25 درصد از بازرسی‌های جهانی از صنعت هسته‌ای ایران

وی عنوان کرد: باید توجه داشت که صنعت هسته‌ای ایران کمتر از 2 درصد از ظرفیت هسته‌ای جهان را تشکیل می‌دهد و در اختیار دارد اما 25 درصد از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران انجام شده است. حاصل این همه سال اتهام و مذاکره تبدیل به سند برجام شده و آن را با هدف تخریب‌کردن و از بین‌بردن زیرساخت‌های هسته‌ای آغاز کرده‌اند.

اسلامی ادامه‌داد: حداقل میزان تاب‌آوری و تحمل کردن این بوده که اتهامات را به دور بریزند و ایران صنعت هسته‌ای خود را محدود کرده و سرعت خود را کاهش دهد و نظارت‌های بیشتر را بپذیرد و در ازای انجام این موارد، طرف مقابل تحریم‌ها را بردارد اما چند سال قبل که از این توافقنامه خارج‌ شدند در اصل به پله نخست بازگشتند و دوباره به دنبال تخریب‌کردن و از بین‌بردن زیرساخت‌ها و سانتریفیوژها ، آب‌سنگین و ... بودند و قصد داشتند بازی‌های سال 2015 را دوباره تکرار کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: باز شاهد هستیم که گفته می‌شود اسرائیل مدارکی به ما ارائه کرده و ... در حالی‌که باید پرسید ما قرار است چگونه با چنین قوم بی‌منطق و زورگو مذاکره کرده و مسائل ملی را بررسی کنیم زیرا کار سخت و طاقت‌فرسایی است اما به لطف الهی از این مرحله عبور کرده‌ایم و با اقدامات متعدد آنها، ما نیز عکس‌العمل متناسب و قاطع نشان‌داده و برنامه‌های خود را بر اساس قانون اقدام راهبردی به شکل گسترده شتاب‌ داده‌ایم ؛ آنها تصور نمی‌کردند که در عرض یک‌سال و چند و ماه و با همت همکاران پرتلاش خود در سازمان انرژی اتمی، به آنچه مدنظرمان بود؛ دست‌یابیم‌ و در این مسیر توانستیم قدرت مذاکره و چانه‌زنی را برای تیم مذاکره کننده به وجود آوریم.

وی اضافه کرد: منع شدن ما در این عرصه به سبب جایگاه و نقش ثروتی است که ابعاد گوناگون داشته و متاثر از علم و دانش است بنابراین تربیت فرزندان این مرز و بوم در آموزش و پرورش باید بر اساس تحول اساسی انجام شود و در مقابل اجازه ندهیم کسی فرهنگیان را گرفتار معیشت و چنین مواردی کند و سبب ایجاد انحرافات ذهنی شود زیرا این موارد نقشه‌هایی است که کشیده می‌شود و باید توجه داشت همه با هم در این چرخه باید یار و مددکار یکدیگر باشیم تا پرورش نسل آینده به‌گونه‌ای باید که قدرت‌آفرین بوده و ظرفیت‌های مقاوم‌ داشته تا آنها بتوانند کشور را به تراز جهانی برسانند زیرا این مهم، حق مردم ایران و این سرزمین محسوب می‌شود.

تاسیس مدارس انرژی اتمی در شهرهای مختلف

اسلامی تاکید کرد: امسال با عنایت آقای نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ مدارس انرژی اتمی سهم خوبی در قبولی المپیادها و ... داشت و با توجه به پتانسیل‌های موجود، تصمیم گرفتیم در شهرهایی که دارای تاسیسات هسته‌ای هستیم نیز از مقطع دبستان این مدارس را تاسیس کرده و گسترش دهیم و در این مسیر قول می‌دهیم از آموزش و پرورش‌ پشتیبانی‌های لازم را انجام دهیم.

وی عنوان کرد: امید است بتوانیم فرهنگ خودباوری را در مقابل فرهنگ خودباختگی تقویت کنیم زیرا این دو کلمه نشان‌دهنده دو مسیر جداگانه هستند به‌طوری‌که در جهان دارای کشورهای پیشرفته هستیم که تسلیم آمریکا بوده و طبق فرمان آن عمل می‌کنند که در واقع خودباخته هستند اما ما خون و هزینه‌ها داده‌ایم که با خودباوری، عزت‌ملی کشور و مردم ایران را روزافزون کنیم و به یاری خداوند و با تلاش و کوشش همه جانبه همکاران در سازمان انرژی اتمی ایران بیش از پیش به این مهم دست خواهیم یافت.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها