رویترز: آمریکا مذاکره با طالبان برای آزادسازی منابع ارزی را از سر می‌گیرد

رویترز: آمریکا مذاکره با طالبان برای آزادسازی منابع ارزی را از سر می‌گیرد
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 12:23

رسانه انگلیسی گزارش داد که واشنگتن مذاکره با طالبان برای آزادسازی منابع ارزی که به دنبال ترور سرکرده القاعده در کابل متوقف شده بود، را از سر می‌گیرد.

العالم - آمریکا

رویترز به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که دولت بایدن به مذاکرات آزادسازی منابع ارزی افغانستان با طالبان ادامه می‌دهد.

این رسانه انگلیسی نوشت: دولت باید به رغم حضور سرکرده القاعده در کابل و احتمال ارتباط این گروه با طالبان، به گفتگوها برای آزادی‌سازی منابع ارزی افغانستان ادامه خواهد داد.

رویترز ادامه داد: تصمیم برای ادامه گفتگو با طالبان این موضوع را نشان می‌دهد که واشنگتن نگران فروپاشی اقتصادی و به دنبال آن شکل‌گیری فاجعه انسانی در افغانستان است.

پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که منابع ارزی افغانستان را به یک صندوق امانی واگذار می‌کند تا این پول به صورت مستقیم و به دور از کنترل طالبان در اختیار مردم افغانستان قرار گیرد.

اما برخی منابع به دنبال ترور ایمن الظواهری اعلام کرده بودند که واشنگتن مذاکرات آزادی سازی منابع ارزی را با طالبان متوقف کرده است.

وزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در کابل، دولت بایدن تصمیم گرفته است تا ذخایر ارزی مسدودشده‌ افغانستان را آزاد نکند.

وال استریت ژورنال نوشته است که این تصمیم جدید دولت آمریکا پیشرفت‌های اخیر برای آزادی ذخایر ارزی افغانستان را متوقف کرده و امید برای بازسازی اقتصادی در این کشور را از بین می‌برد.

اما رویترز در گزارش خود به نقل از دو منبع آگاه گفته است که مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا چند روز پس از ترور ایمن الظواهری در کابل اعلام کردند که به رغم عصبانیت واشنگتن از حضور سرکرده القاعده در افغانستان مذاکرات آزادسازی منابع ارزی ادامه خواهد داشت.

در این راستا یک مقام دولتی آمریکا نیز تایید کرده است که ترور سرکرده القاعده نظر واشنگتن درباره آزادی سازی منابع ارزی را تغییر نداده و اقدامات در این زمینه با همان سرعتی قبلی در حال انجام است.

رویترز گزارش داده است که وزارت خارجه آمریکا و همچنین مقامات طالبان تاکنون از اظهارنظر در این رابطه امتناع کردند.

به نوشته این رسانه، به دنبال تحولات اخیر افغانستان بسیاری از کشورهای حامی از جمله آمریکا کمک‌های بشردوستانه خود را قطع کرده و بودجه این کشور که 70 درصد آن از خارج تامین می شده است، با مشکلاتی زیادی مواجه شده و اقتصاد این کشور را در مرز فروپاشی قرار داده است.

دولت بایدن در ادامه فشار به طالبان همچنین انتقال دلار به بانک مرکزی افغانستان را متوقف کرد و 7 میلیارد از منابع ارزی این کشور را نیز مسدود کرد.

بایدن قصد داشت که بخشی از ذخایر ارزی را برای کمک‌ بشردوستانه به یک صندوق امانی پرداخت کند و بخشی دیگری را نیز در اختیار بانک مرکزی افغانستان قرار دهد که در حال حاضر این دو گزینه دیگر مطرح نخواهد بود.

این در حالی است که مقامات ارشد طالبان بارها خواستار آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی شده و آن را حق اساسی مردم افغانستان عنوان کردند.

رویترز همچنین گزارش داد که مذاکرات آمریکا و طالبان به دنبال درخواست کشورهای غربی برای برکناری دو مقام ارشد بانک مرکزی افغانستان با مشکلاتی مواجه شده است.

مدتی قبل منابع خبری ابتدا از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به منزلی مسکونی در کابل خبر دادند.

پس از این حمله، دوشنبه شب (10 مرداد) ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تأیید کرد که یک خانه‌ مسکونی اوایل صبح روز یک‌شنبه هفته‌ جاری در شهر کابل هدف حملات هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفته است.

مجاهد افزود که این حمله به هر هدف و بهانه‌ای که انجام شده باشد، از طرف طالبان محکوم است و این گروه آن را خلاف اصول بین‌المللی و سرپیچی از توافق‌نامه‌ دوحه می‌داند.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

فارس

پربیننده ترین خبرها