اختلاف نظر در شورای امنیت سازمان ملل مانع از تمدید محدودیت‌های مسافرتی مقامات طالبان شد

اختلاف نظر در شورای امنیت سازمان ملل مانع از تمدید محدودیت‌های مسافرتی مقامات طالبان شد
شنبه 29 مرداد 1401 - 08:17

تصمیم‌گیری درباره محدودیت‌های مسافرتی اعضای ارشد طالبان به یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف در تعاملات کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل بدل شده است.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید یا عدم تمدید معافیت سفر برای 13 مقام طالبان که اکنون بر افغانستان حکومت می کنند به توافق نرسید، بنابراین این معافیت ها در نیمه شب جمعه به وقت محلی منقضی می شود.
دیپلمات‌های سازمان ملل گفتند که روسیه و چین می‌خواهند به هر 13 عضو ارشد طالبان اجازه دهند سفر کنند، در حالی که ایالات متحده و کشورهای غربی مصمم هستند تعداد آنها را در اعتراض به عقب‌نشینی طالبان از حقوق زنان و شکست در تشکیل دولت فراگیر - همانطور که وعده داده بود - کاهش دهند.
دیپلمات‌های شورای امنیت که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که روسیه و چین عصر روز جمعه برای بررسی آخرین پیشنهاد ایالات متحده زمان بیشتری درخواست کردند.
بنابراین، ممنوعیت سفر برای تمام 13 مقام طالبان تا بعدازظهر روز دوشنبه، تا زمانی که روسیه و چین به پیشنهاد ایالات متحده پاسخ دهند، بازگردانده خواهد شد.
ده‌ها نفر از اعضای طالبان برای سال‌ها در فهرست سیاه تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند و با ممنوعیت سفر، مسدود کردن دارایی‌ها و تحریم تسلیحاتی مواجه شده اند. اما به برخی از مقامات طالبان معافیت داده شده است تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات با هدف بازگرداندن صلح و ثبات به افغانستان سفر کنند.
بر اساس گزارش ماه گذشته هیئت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان، از زمان تسلط طالبان بر این کشور در 15 اوت گذشته در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو پس از 20 سال در مراحل پایانی خروج هرج و مرج‌گونه خود از افغانستان بودند، با وجود بهبود امنیت در مجموع، 700 نفر کشته و 1400 نفر زخمی شدند. این گزارش نشان می‌دهد که چگونه زنان از بسیاری از حقوق انسانی خود محروم شده‌اند، از تحصیلات متوسطه دور مانده اند و محدودیت‌هایی در سفر آنها اعمال شده است.
در ماه ژوئن، کمیته نظارت بر تحریم های شورای امنیت علیه طالبان، دو مقام طالبان - سعید احمد شیدخیل و عبدالباقی بصیر اول شاه، معروف به عبدالباقی حقانی - را در واکنش به محدود شدن حقوق زنان از سفر منع کرد.
با نزدیک شدن به انقضای معافیت‌های سفر برای 13 مقام باقی‌مانده طالبان، ایالات متحده روز پنجشنبه پیشنهاد کرد که ممنوعیت سفر برای هفت نفر از آنها مجدداً اعمال شود و این معافیت برای شش نفر دیگر باقی بماند، اما سفر آنها فقط به قطر محدود شود، جایی که ایالات متحده و طالبان در آنجا حضور دارند.
این دیپلمات ها گفتند که روسیه و چین پیشنهاد جایگزینی را ارائه کردند که به همه 13 مقام طالبان به مدت 90 روز معافیت سفر داده شود، اما فقط به روسیه، چین، قطر و "کشورهای منطقه".
دیپلمات‌ها گفتند که روسیه و چین با پیشنهاد ایالات متحده مخالفت کردند و انگلستان، فرانسه و ایرلند مخالفت خود را با پیشنهاد روسیه و چین اعلام کردند و تأکید داشتند که این معافیت نمی‌تواند برای هر 13 مقام به دلیل عدم پیشرفت طالبان در زمینه انجام تعهداتشان (در مورد زنان، تشکیل دولت فراگیر و سایر مسائل) ادامه یابد.
دیپلمات ها گفتند که بعدازظهر جمعه، ایالات متحده پیشنهاد خود را اصلاح کرد که بر اساس آن، سفر هفت نفر از مقامات طالبان ممنوع می شود و معافیت های سفر برای شش نفر دیگر به مدت 90 روز بدون محدودیت جغرافیایی حفظ می شود.
این پیشنهادی است که روسیه و چین اکنون در حال بررسی آن هستند.

پربیننده ترین خبرها